1- دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
2- استادیار گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران ، ezatdeyreh@gmail.com
3- استادیار گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه پیام نور، بوشهر، ایران
4- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مرکز تحقیقات هماتولوژی، شیراز، ایران
چکیده: (3596 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بهبود حافظهی فعال و سرعت پردازش در کودکان و نوجوانان بقایافته از سرطان لوسمی لنفوبلاستی حاد که شیمیدرمانی دریافت کردهاند، با بهرهگیری از درمان شناختی رفتاری آموزش تطابق توجه و حافظه انجام شده است.
نمونهی مطالعه حاضر شامل 60 کودک و نوجوان بقایافته از لوسمی لنفوبلاستیک حاد با سابقهی شیمیدرمانی است که به مرکز درمانی امام رضا (ع) شهر شیراز مراجعه نمودهاند. شرکتکنندگان به شیوهی تصادفی در دو گروه مداخله (آزمایشی) و انتظار (کنترل) قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 2 ماه مورد آموزش و مداخله قرار گرفتند. دادهها به کمک آزمون هوش وکسلر کودکان نسخهی چهار، در سه مرحلهی پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (2 ماه پس از پسآزمون) جمعآوری شد. تحلیل آماری در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام شد.
نتایج نشان داد که تغییرات مثبت معناداری در حافظهی فعال و سرعت پردازش گروه آزمایش حاصل شده است (0/01P<).
بنابراین، میتوان گفت آموزش تطابق توجه و حافظه مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری، میتواند بر حافظهی فعال و سرعت پردازش کودکان بقایافته از سرطان با سابقه شیمیدرمانی مؤثر باشد.
نوع مطالعه:
كاربردي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/7/8 | ویرایش نهایی: 1399/8/17 | پذیرش: 1399/8/24 | انتشار: 1399/11/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول