دوره 8، شماره 1 - ( 5-1392 )                   جلد 8 شماره 1 صفحات 90-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شهید بهشتی ، oshokri@yahoo.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (10157 مشاهده)
چکیده مطالعه حاضر با هدف آزمون نقش واسطه‌ای خوش‌بینی در رابطه بین استرس تحصیلی ادراک شده و واکنش‌ها به عوامل استرس‌زای تحصیلی در دانشجویان دختر و پسر انجام شد. 300 دانشجو (112 پسر، 188 دختر)، به مقیاس استرس دوران دانشجویی (SLSI) و نسخه تجدیدنظر شده آزمون جهت‌گیری زندگی (LOT-R) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که بین عوامل استرس‌زای تحصیلی با واکنش‌ها به این عوامل رابطه مثبت و معنادار، بین عوامل استرس‌زای تحصیلی با خوش‌بینی رابطه منفی و معنادار و بین خوش‌بینی و واکنش‌ها به عوامل استرس‌زای تحصیلی رابطه منفی و معنادار وجود دارد. در کل نمونه، نتایج از نقش واسطه‌ای خوش‌بینی در رابطه بین تجارب تحصیلی استرس‌زا و واکنش‌ها به این تجارب حمایت کردند. نتایج تخصیص جنسی روابط ساختاری بین متغیرهای چندگانه نشان داد که روابط بین عوامل استرس‌زای تحصیلی، خوش‌بینی و واکنش‌ها به عوامل استرس‌زای تحصیلی در دو جنس هم‌ارز بودند. براساس نتایج به دست آمده در مدل کلی، تمامی وزن‌های رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و متغیرهای پیش‌بین 80 درصد از پراکندگی متغیر واکنش‌ها به تجارب تحصیلی استرس‌زا را تبیین کردند. نتایج پژوهش حاضر نشان می‌دهد که در مواجهه با تجارب تحصیلی استرس‌زا، بخشی از تمایز در مدل ترجیحی واکنش‌ها به عوامل استرس‌زای تحصیلی در دو جنس، از طریق تفاوت در میزان خوش‌بینی فراگیران قابل تبیین است.
متن کامل [PDF 2094 kb]   (3631 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/6/24 | پذیرش: 1392/8/29 | انتشار: 1392/8/29

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق