دوره 15، شماره 2 - ( 10-1399 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 15-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
2- استادیار، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران ، moloud.keykhosrovani@iaubushehr.ac.ir
3- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، واحد بوشهر، بوشهر، ایران
چکیده:   (1920 مشاهده)
هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان در رابطه‌ی بین باورهای غیرمنطقی و طرح‌واره‌های ناسازگار با گرایش به جراحی زیبایی در زنان متقاضی جراحی زیبایی بود. روش پژوهش حاضر همبستگی از نوع مدل‌یابی معادلات ساختاری و جامعه‌ی آماری پژوهش، تمام زنان متقاضی جراحی زیبایی مراجعه‌کننده به کلینیک‌های زیبایی شهر بوشهر در سال 1399 بود. حجم نمونه شامل 400 خانم بودند که به‌شیوه‌ی نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند. از پرسش‌نامه‌های گرایش به جراحی زیبایی اعتمادی‌فر (1392/2013)، باورهای غیرمنطقی جونز (1969)، طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه‌ی یانگ (2005) و تنظیم شناختی هیجان گارنفسکی (2001) استفاده‌شد. نتایج نشان‌داد که متغیرهای باورهای غیرمنطقی و طرح‌واره‌های ناسازگار با میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان پیش‌بینی‌کننده‌ی گرایش به جراحی زیبایی در زنان بودند. همچنین تحلیل داده‌ها نشان‌دهنده‌ی مناسب بودن شاخص‌ها و برازش مطلوب مدل بود. یافته‌های مدل ساختاری نشان‌داد که مسیر باورهای غیرمنطقی و طرح‌واره‌های ناسازگار با تنظیم شناختی هیجان به‌طور مستقیم و با گرایش به جراحی زیبایی با میانجی‌گری تنظیم شناختی هیجان معنادار است. یافته‌های پژوهش می‌تواند به روان‌درمانگران و مشاوران در ارائه‌ی مشاوره تخصصی به زنان متقاضی جراحی، پروتکلی مبنی بر اصلاح باورها و شناخت‌های غیرمنطقی و آموزش سبک‌های مقابله‌ای جهت کاهش باورهای غیرمنطقی، شناسایی و اصلاح طرح‌واره‌های ناسازگار اولیه و افزایش تنظیم شناختی هیجان معرفی نماید.
شماره‌ی مقاله: 1
متن کامل [PDF 1547 kb]   (671 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/8/5 | پذیرش: 1401/1/27 | انتشار: 1401/8/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق