1- ، gholamzadehz@yahoo.com
2- دانشگاه شیراز
چکیده: (8535 مشاهده)
چکیده
مطالعه و بررسی سبکهای یادگیری مبتنی بر خلق و خو، به عنوان یکی از منابع مهم تغییرپذیری و پیشبینی عملکرد تحصیلی و تبیین رفتارهای فردی در محیط تحصیلی دارای اهمیت است. همچنین، تحقیق در مورد این سبکها، برای افراد با نیازهای ویژه سودمند خواهد بود. مسؤولان با شناخت و آگاهی از سبکهای یادگیری مبتنی بر خلق و خو و تأثیرگذاری آن بر رفتار و فعالیتهای تحصیلی، به ضرورت اقدامات پشتیبانیکننده لازم در این زمینه واقف میشوند و با ایجاد امکانات مناسب با سبک یادگیری هر شخص، زمینه را برای پیشرفت افراد مهیا می-سازند. در این راستا پژوهش حاضر با استفاده از نظریه اوکلند، گلاتینگ و هورتن (1996)، به بررسی و مقایسه سبکهای یادگیری مبتنی بر خلق و خوی دانشآموزان دارای نارسایی بینایی با دانشآموزان بدون نارسایی بینایی پرداخته است. برای این منظور 89 دانشآموز پسر و دختر دارای نارسایی بینایی و 107 دانشآموز پسر و دختر بدون نارسایی بینایی در مقطع متوسطه انتخاب شدند که پرسشنامه سبکهای دانشآموز (SSQ) را تکمیل نمودند. یافتهها نشان داد که دانشآموزان دارای نارسایی بینایی به سمت سبکهای برونگرایی، کاربردی، تأملی و سازماندادهشده و دانشآموزان بدون نارسایی بینایی به سمت سبکهای درونگرایی، شهودی، احساسی و انعطافپذیر گرایش دارند. ریشه این تفاوتها را باید در اختلاف وضعیت فیزیکی در هر دو گروه، نظام آموزشی و تربیتی و فرهنگ جستجو کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/8/29 | پذیرش: 1392/9/4 | انتشار: 1392/9/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول