دوره 5، شماره 1 - ( 5-1389 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 30-41 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، behzadshalchi@yahoo.com
چکیده:   (5464 مشاهده)
چکیده در مطالعه حاضر با توجه به اثر تسهیل‌‌کننده صوت بر عملکرد شناختی افراد، تأثیر موسیقی به عنوان یکی از محرک‌های شنیداری معمول روی توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی مورد بررسی قرار گرفت. در این پژوهش، 30 دانش‌آموز پسر مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی، با استفاده از فرم گزارش معلم نظام سنجش مبتنی بر تجربه ایشنباخ (ASEBA-TRF؛ ایشنباخ و رسکورلا، 2001) انتخاب شدند. همچنین از ماتریس‌های پیش-رونده ریون (آناستازی، 1379) برای سنجش هوش آزمودنی‌ها و از آزمون تولز- پیرون و بوناردل (ایروانی، 1383) برای سنجش توجه انتخابی آن‌ها استفاده شد. مقایسه میزان توجه آزمودنی‌ها با قرار گرفتن در معرض سطوح متغیر مستقل (دو قطعه موسیقی تند و آرام) نشان داد که موسیقی آرام در 5 دقیقه دوم آزمایش میزان توجه انتخابی آزمودنی‌ها را افزایش داده است. علاوه بر آن، در پژوهش حاضر با مقایسه عملکرد سه گروه مورد مطالعه مشخص شد، موسیقی تند با گذر زمان از اثر کاهنده‌ای بر توجه انتخابی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی برخوردار است.
متن کامل [PDF 993 kb]   (667 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
کد امنیتی را در کادر بنویسید

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق