دوره 5، شماره 1 - ( 5-1389 )                   جلد 5 شماره 1 صفحات 63-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


، anesayan@gmail.com
چکیده:   (6844 مشاهده)
چکیده نظریه ذهن به توانایی شناختی ویژه کودکان 4- 5 ساله برای پیش‌بینی و شرح رفتار خود و دیگران با توجه به حالات ذهنی مانند باور، میل، نیت و ادراک گفته می‌شود. هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر آموزش باور کاذب بر پاسخگویی به تکالیف نظریه ذهن کودکان 3 تا 6 سال بود. تعداد 50 کودک پس از اجرای پیش‌آزمون (تکلیف انتقال غیرمنتظره؛ پرنر و وایمر، 1983؛ به نقل از فلاول، 2000) و پس از همتاسازی بر حسب سن، به صورت تصادفی به دو گروه کنترل و آزمایش تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه در جریان آموزش قرار گرفت. پس‌آزمون نظریه ذهن شامل تکالیف انتقال غیرمنتظره، محتوای غیرمنتظره (هاگریف، وایمر و پرنر، 1986؛ به نقل از دوهرتی، 2009) و نمود واقعیت (فلاول، فلاول و گرین، 1983) بود که بلافاصله پس از اجرای آموزش برای هر دو گروه اجرا شد. نتایج پژوهش نشان داد که گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پاسخ‌گویی به تکالیف نظریه ذهن در پس‌آزمون عملکرد بهتری داشت. با استناد به نتایج به‌دست آمده از این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که آموزش باور کاذب موجب پاسخ‌گویی به تکالیف نظریه ذهن در کودکان 3 تا 6 سال می‌شود.
واژه‌های کلیدی: آموزش باور کاذب، نظریه ذهن، کودک
متن کامل [PDF 1316 kb]   (1108 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۸/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۴

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق