1- ، icphaf@yahoo.com
2- دانشگاه اصفهان
چکیده: (11425 مشاهده)
هدف از این پژوهش ساخت و اعتباریابی آزمون تشخیصی حساب نارسایی برای دانشآموزان پایه پنجم دبستان شهر اصفهان بود. نمونه مورد نظر در این پژوهش 300 نفر از دانشآموزان پایه پنجم دبستان (152 پسر و 148 دختر) بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از نواحی پنجگانه آموزشی شهر اصفهان در سال تحصیلی 86-85 انتخاب شدند. در این پژوهش، کتاب ریاضی پایه پنجم دبستان تحلیل محتوا شد. ضریب کریپندورف مبنی بر توافق تحلیل محتوا 84/0 محاسبه شد. بر اساس مقولههای استخراج شده و هدفهای رفتاری هر مقوله و با توجه به نظریه شناختی بلوم و حجم هر مقوله در کتاب درسی ریاضی 150 سؤال طرح و به صورت مقدماتی اجرا گردید. سپس فرم نهایی اجرا و پارامترهای سؤالات آزمون بر اساس نظریه کلاسیک آزمون و نظریه سؤال ـ پاسخ محاسبه گردید. نتایج نشان داد که این آزمون دارای روایی مطلوب و نیز پایایی مناسب (92/0=α و ضریب بازآزمایی = 94/0) بوده و حساسیت و دقت این آزمون به ترتیب 99 و 96 درصد به دست آمد. پارامتر تشخیصی a (g) و دشواری b (g) بر اساس نظریه سؤال ـ پاسخ نیز نشان داد که همه سؤالات دارای قدرت تشخیص مناسب (بالای 5/0) و دشواری مطلوب بوده و با مدل 2 پارامتری برازش کامل دارند (05/0 P>). منحنی تابع آگاهی آزمون نیز نشان داد که مناسبترین کاربرد این آزمون در سطوح توانایی ریاضی (θ) 2/0- تا 2+ است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/9/25 | پذیرش: 1392/9/25 | انتشار: 1392/9/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول