این پژوهش با هدف بررسی روابط ساختاری بین مهارتهای ذهنی، اطلاعات کلامی و نگرش نسبت به علوم با پیشرفت تحصیلی علوم دانشآموزان سوم راهنمایی صورت گرفت. تعداد 700 دانشآموز (350 پسر ، 350 دختر) از بین دانشآموزان سال سوم راهنمایی شهر تهران انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات شامل آزمون محقق ساخته مهارتهای ذهنی-اطلاعات کلامی و مقیاس نگرش سنج علوم آیکن (AASS) بوده است.نتایج پژوهش نشان داد که مولفههای مربوط به مهارتهای ذهنی (یادگیری تمیز، یادگیری مفاهیم، یادگیری قواعد و حل مساله) از روابط پیشنیازی برخوردار بوده و نگرش دانشآموزان نسبت به علوم به طور معنادار از مفاهیم یاد گرفته شده و اطلاعات کلامی دانشآموزان تاثیر میپذیرد. نتایج بیانگر آن است که پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درس علوم تحت تاثیر میزان اطلاعات کلامی و مهارتهای حل مساله آنان بوده و نگرش دانشآموزان نسبت به علوم نقش اثرگذاری در پیشبینی پیشرفت تحصیلی آنان در این درس ندارد. به عبارت دیگر نتایج حاکی از آن است که مولفههای شناختی و مهارتهای ذهنی و همچنین دانش کلامی حاصل شده در فرایند یادگیری تاثیر زیادی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان ایفا نموده، به گونهای که شاید بتوان تاثیر عوامل عاطفی و نگرشی را در مرتبه دوم و به عنوان منابع تعدیلکننده فرایند یادگیری مورد توجه قرار داد. نتایج، همچنین نشان داد که در فرایند یادگیری، دختران بیشتر از روشهای حفظ مطالب و ذخیره سازی دانش و مهارتها استفاده میکنند؛ در حالی که فرایند یادگیری پسران بیشتر از مهارتهای مرتبط با استدلال و تفکر قیاسی تاثیر میپذیرد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |