دوره 9، شماره 2 - ( 11-1393 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 63-76 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه مازندران ، mahsa.bagheri_1989@yahoo.com
چکیده:   (3073 مشاهده)

پیشرفت علم موجب گسترش توجه به بعد روانی وجود انسان در کنار پاسخگویی به نیاز‌های فیزیکی او شده‌است. امروزه توجه به این مساله در معماری نیز جایگاه ویژه‌ای یافته است. با وجود این که دانشجویان نقش مهمی در شکل دادن آینده‌ کشور دارند، اما توجه به نیازهای روانی دانشجویان در خانه‌های دانشجویی از مسایلی است که کمتر به‌ آن پرداخته شده است. هدف پژوهش حاضر استفاده از روش مهندسی کانسی یا طراحی احساس‌گرا برای الگو‌یابی از عوامل دلبستگی‌ساز در فضای جمعی خانه و استفاده از آن در طراحی فضای جمعی خانه‌های دانشجویی برای دانشجویان بود. نمونه پژوهش 50 نفر از دانشجویان دختر ساکن خوابگاه‌های سوییتی دانشگاه مازندران بودند که پرسشنامه فهرست عواطف مثبت و منفی (PANAS) را تکمیل کردند. نتایج به صورت الگو‌هایی فیزیکی برای افزایش دلبستگی در فضای جمعی خانه‌های دانشجویی مانند استفاده از مصالح طبیعی، ارتفاع کم سقف، کوچکی فضای داخلی نشیمن، محصور بودن اطراف فضای جمعی، استفاده از رنگ‌های سرد و خنثی، استفاده از بازشو‌های بزرگ و زیاد ارایه شد. بر مبنای این ویژگی‌های فیزیکی، فضای جمعی خانه دانشجویی برای دانشجویان طراحی شد. ابتدا رضایت 25 نفر از آزمودنی‌ها از طریق نمایش تصویر فضای جمعی طراحی شده در کنار تصاویری از فضاهای جمعی که احساسات مثبتی را برانگیخته می‌کرد، بررسی شد. نتایج حاکی از آن بوده است که اکثر آنان فضای جمعی طراحی شده را به عنوان فضای جمعی دلخواه خود، انتخاب کردند. سپس تصویر فضای جمعی طراحی شده در کنار تصاویری از سایر فضاهای جمعی برای این افراد نمایش داده شد. بر اساس نتایج، آزمودنی‌ها فضای جمعی طراحی شده را به سایر فضاهای جمعی ترجیح دادند.

متن کامل [PDF 595 kb]   (800 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ | پذیرش: ۱۳۹۳/۱۱/۲۶ | انتشار: ۱۳۹۳/۱۱/۲۶

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق