دوره 9، شماره 2 - ( 11-1393 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 100-89 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه خلیج فارس ، soranrajabi@gmail.com
2- دانشگاه خلیج فارس
چکیده:   (7448 مشاهده)

هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان همه‌گیری‌شناسی سردردهای میگرنی در دانشجویان دختر و اثر‌بخشی آموزش شادکامی به روش فوردایس در کاهش علایم میگرن و افزایش شادکامی در آنان بود. به‌این منظور تعداد 320 نفر از دانشجویان دختر خوابگاه‌های دانشگاه خلیج فارس بوشهر در مرحله اول و 30 نفر از آنها با تشخیص سردرد میگرنی در مرحله دوم در این پژوهش شرکت کردند که به نسبت مساوی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده، مصاحبه بر پایه ملاک‌های انجمن بین المللی سردرد (IHS)، پرسشنامه‌ میگرن اهواز (AMQ) و مقیاس شادکامی آکسفورد (OHQ) بود. گروه آزمایش 8 جلسه‌ 60 دقیقه‌ای تحت آموزش شادکامی به شیوه فوردایس قرار گرفت. نتایج نشان داد که 94/10 درصد از دانشجویان دختر مبتلا به سردردهای میگرنی هستند. یافته بعدی این بود که گروه آزمایش در پس آزمون در عامل‌های رضایت از زندگی، رضایت خاطر و شادکامی افزایش معنادار و در علایم میگرن کاهش معنادار نشان داد. این پژوهش هم‌چنین نشان داد که آموزش شادکامی به شیوه فوردایس بر کاهش سردرد میگرن و افزایش شادکامی دانشجویان دختر دارای علایم میگرن موثر بوده است. به نظر می رسد که در جریان درمان بیماران مبتلا به میگرن، آموزش شناختی- رفتاری می‌تواند به عنوان یک روش مکمل با درمان دارویی مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: شادی، فوردایس، درد، رضایت از زندگی، میگرن
متن کامل [PDF 2921 kb]   (6851 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1393/11/26 | ویرایش نهایی: 1395/7/22 | پذیرش: 1393/11/26 | انتشار: 1393/11/26

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق