دانشگاه علامه طباطبایی ، sohrabi@atu.ac.ir
چکیده: (8375 مشاهده)
چکیده
اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی یک اختلال روانی عصبی شایع بین کودکان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه تاثیر توانبخشی شناختی رایانهیار با داروی روان محرک در بهبود نشانههای بالینی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی انجام شد. طرح پژوهش آیندهنگر از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با دو گروه آزمایشی بود. تعداد 23 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی در دو گروه درمانی با داروی روان محرک و توانبخشی شناختی رایانهیار مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس سوانسون، نولان و پلهام- ویرایش چهارم (SNAP-IV)، فرم کوتاه آزمون هوش تجدید نظر شده وکسلر کودکان (WISC-R)و پرسشنامه علایم مرضی کودکان (CSI-4) بود. نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهیار منجر به کاهش موثر و ماندگار در نشانه-های بالینی آزمودنیها شد. بهعلاوه، با وجود بیشتر و ماندگارتر بودن کاهش نشانههای بالینی در گروه توانبخشی شناختی رایانهیار نسبت به گروه داروی روان محرک، این تغییرات به لحاظ آماری معنادار نشد. به طور کلی، آموزش-های شناختی نه تنها نشانههای شناختی را بهبود بخشید، بلکه نشانههای حرکتی- انگیزشی این اختلال را نیز حتی با اثربخشی بیشتر کاهش داد. بنابراین، توانبخشی شناختی رایانهیار را میتوان به عنوان جایگزین داروی روان محرک پیشنهاد کرد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/2/7 | پذیرش: 1392/9/4 | انتشار: 1392/9/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول