Biannual Journal of Contemporary Psychology
روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
bjcp
Literature & Humanities
http://bjcp.ir
1
admin
2008-1243
10.29252/bjcp
14
8888
13
fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
12
2
online
1
fulltext
fa
هنجاریابی پرسشنامه اجتناب شناختی و آمیختگی برای جوانان در ایران
Standardization of Cognitive Avoidance and Fusion Questionnaire for Young People in Iran
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>هدف</strong> اجتناب تجربهای و آمیختگی شناختی در سببشناسی اختلالهای روانی نقش دارند؛ ازاینرو، شناخت این مؤلفهها در پیشگیری اهمیت فراوانی دارند. هدف این پژوهش هنجاریابی پرسشنامه اجتناب و آمیختگی برای جوانان در بین جوانان ایران بود.<br>
<strong>مواد و روش ها</strong> جامعه هدف، دانشآموزان و دانشجویان ۱۵ تا ۲۰ ساله مشغول به تحصیل در شهر تهران بودند. از این میان، ۴۵۰ نفر به شیوه دردسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای اجتناب و آمیختگی شناختی برای جوانان، بازداری خرس سفید، پذیرش و عمل نسخه دوم، مقیاس تجدیدنظرشده اضطراب و افسردگی کودک و پرسشنامه سلامت روان استفاده شد. دادهها به روش تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی تجزیهوتحلیل شد. <br>
<strong>یافته ها </strong>نتایج ضریب آلفای کرونباخ نشان داد این پرسشنامهها پایایی قابل قبولی دارند (۰/۸۰). همچنین تحلیل عامل اکتشافی با چرخش واریماکس نشان داد عامل اول ۲۵/۲۵ درصد از واریانس کل را پیشبینی میکند. روایی عامل تأییدی نیز مدل تکعاملی را تأیید میکند <span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"><span style="color:black;">(۰/۰۶=</span></span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;"><span style="color:black;">RMSEA</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"><span style="color:black;">،</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"><span style="color:black;"> ۲/۱۳۴=</span></span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;"><span style="color:black;">fd</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"><span style="color:black;">/<sup>۲</sup></span></span></span></span><span dir="LTR" style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.0pt;"><span style="color:black;">X</span></span></span></span><span style="font-weight:normal;"><span style="color:black;"><span style="font-size:9.5pt;"><span style="color:black;">)</span></span></span></span>. روایی همگرای پرسشنامه نشان داد بین اجتناب و آمیختگی شناختی، اجتناب تجربهای، نشانههای اضطراب اجتماعی، حمله وحشتزدگی، اضطراب جدایی، افسردگی، اضطراب فراگیر، وسواس فکریعملی و فرونشانی تفکر، رابطه مثبت وجود دارد. روایی واگرای پرسشنامه نیز نشان داد بین اجتناب و آمیختگی شناختی و سلامت روان رابطه منفی معناداری وجود دارد.<br>
<strong>نتیجه گیری</strong> نتایج این پژوهش حاکی از این است که پرسشنامه اجتناب و آمیختگی شناختی برای جوانان ویژگیهای روانسنجی مطلوبی دارد.</div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objectives</strong> Experience avoidance and cognitive fusion play a role in etiology of mental disorders. Hence, it is important to recognize these components in the prevention of mental disorders. The purpose of this study was to standardize prevention and fusion questionnaire for young population of Iran. <br>
<strong>Methods</strong> Our research design was cross-sectional. The study population were students aged 15 to 20 years studying in Tehran. Of these, 450 students were selected by convenience sampling method. To collect data, cognitive avoidance and cognitive fusion questionnaires for young people, white bear inhibition, acceptance and practice of second version, revised scale of anxiety and depression in children and mental health questionnaire were used. Data analysis was performed by exploratory and confirmatory factor analysis. Cronbach alpha coefficient showed that this questionnaire has acceptable reliability (0.80).<br>
<strong>Results</strong> The exploratory analysis with Varimax rotation showed that factor one predicts 25.25% of total variance. Validity of confirmatory factor confirms one-factor model (RMSEA=0.06, df/X<sup>2</sup>=2.134). Convergent validity of questionnaire showed a positive relationship between avoiding and cognitive fusion, experiential avoidance, social anxiety symptoms, panic attacks, separation anxiety, depression, general anxiety, practical obsessive-compulsive disorder, and abusive thinking. The divergent validity of questionnaire also showed a significant negative relationship between avoidance and cognitive fusion and mental health. <br>
<strong>Conclusion</strong> Based on the study results, avoidance and cognitive fusion questionnaire for young people has good psychometric properties.</div>
<div style="text-align: justify;"></div>
اجتناب تجربی, آمیختگی شناختی, جوانانی
Experimental avoidance, Cognitive fusion, Youth
154
171
http://bjcp.ir/browse.php?a_code=A-10-2387-1&slc_lang=fa&sid=1
Mina
Mojtabaei
مینا
مجتبایی
Mojtabaie@riau.ac.ir
10031947532846005334
10031947532846005334
Yes
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Social Sciences, Rodehen Branch, Islamic Azad University, Rodehen, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی ، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.
Sasan
Yasini
ساسان
یاسینی
yasinisasan@yahoo.com
10031947532846005335
10031947532846005335
No
MSc., Department of Psychology, Faculty of Psychology and Social Sciences, Rodehen Branch, Islamic Azad University, Rodehen, Iran.
کارشناس ارشد، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، واحد رودهن، دانشگاه آزاد اسلامی، رودهن، ایران.