Biannual Journal of Contemporary Psychology
روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
bjcp
Literature & Humanities
http://bjcp.ir
1
admin
2008-1243
10.29252/bjcp
14
8888
13
fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
12
2
online
1
fulltext
fa
مدلیابی انطباقپذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم بر اساس منابع خانواده و سبکهای مقابله با استرس با میانجیگری استرس ادراکشده والدین
Modeling of Family Adaptability and Cohesion in the Family of Autistic Children Based on Family Resources, Coping Strategies and Perceived Stress
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>هدف</strong> اختلالهای فراگیر رشد، گروهی از اختلالهای عصبی روانپزشکی هستند که رشد اجتماعی و ارتباطی و شناختی فرد را با موانع و تأخیرهای بهخصوصی همراه میکنند. هنگامی که یکی از اعضای خانواده به بیماری مزمنی مبتلا میشود، ممکن است عملکرد کل خانواده تحت تأثیر قرار بگیرد و دچار تغییر شود. این پژوهش با هدف بررسی مدلیابی انطباقپذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم بر اساس منابع خانواده و سبکهای مقابله با استرس با میانجیگری استرس ادراکشده والدین انجام شد.<br>
<strong>مواد و روش ها</strong> این پژوهش از نوع پژوهشهای همبستگی مبتنی بر روش مدلیابی معادلات ساختاری و به طور خاص معادلات رگرسیونی بود. جامعه آماری این پژوهش شامل ۴۵۰ خانواده دارای کودکان اوتیسم شهر تهران بود که فرزندشان را در مدارس استثنایی ثبت نام کرده بودند و نیز در انجمن اوتیسم شهر تهران پرونده داشتند. در این پژوهش ۳۶۰ نمونه به روش کلاین با توجه به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شد. ابزارهای گردآوری دادهها شامل پرسشنامه استرس ادراکشده، مقیاس منابع خانواده، پرسشنامه راهبردهای مقابلهای بیلینگز و موس، و مقیاس انطباقپذیری و انسجام خانوادگی بود. <br>
<strong>یافته ها</strong> نتایج نشان داد بین منابع خانواده، سبکهای مقابله با استرس و استرس ادراکشده والدین با انطباقپذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم رابطه معناداری وجود دارد. به طور کلی مدل پژوهش تأیید شد و ۰/۳۵ از انطباق و ۰/۳۵ از انسجام خانواده با این متغیرها در مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم قابل تبیین است.<br>
<strong>نتیجه گیری </strong>یافته ها نشان داد مدل پژوهش تأیید شد و منابع خانواده، سبکهای مقابله با استرس و استرس ادراکشده والدین بر انطباقپذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم اثر مستقیم معنادار داشتند. مسیر منابع خانواده، سبکهای مقابله با استرس با میانجیگری استرس ادراکشده والدین اثر غیرمستقیمی بر انطباقپذیری و انسجام خانواده کودکان مبتلا به اوتیسم نشان داد. </div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objectives</strong> Pervasive disorders are a group of neuropsychiatric disorders that accompany social, communicative, and cognitive development of the individual with certain delays. When a family member is diagnosed with a chronic disease, the whole family function may be affected. This study aimed to investigate modeling of family adaptability and cohesion in the family of autistic children based on family resources, coping strategies and perceived stress.<br>
<strong>Methods</strong> This was a correlational research based on structural equation modeling, specifically the regression equations. The statistical population were all 450 families with autistic children in Tehran City, Iran. Of them, 360 samples were selected by Klein (2010). The study data were collected using Perceived Stress questionnaire, Family Resource scale, Billings and Mouse Coping Strategies questionnaire, and Adequacy and Family Correlation scale.<br>
<strong>Results</strong> Among family resources, coping styles and parental perceived stress with the adaptability and coherence of the affected children's family. There is a significant relationship between autism and the overall research model. In addition, about 0.35 of adaptation and 0.35 of family cohesion by these variables in direct and indirect directions can be explained.<br>
<strong>Conclusion</strong> The research model was confirmed and the family resources, coping styles and perceived stress of parents had a direct effect on the adaptability and family cohesion of children with autism. The paths of family resources, coping styles stress and mediation of parents' perceived stress showed an indirect effect on the adaptability and family cohesion of children with autism. The results of this study emphasize the developmental strengths and weaknesses of families with autistic children. Promoting family-oriented therapeutic interventions enhances family strengths, improves family weaknesses, and increases parental involvement in the treatment course.</div>
انطباقپذیری و انسجام خانواده, منابع خانواده, سبکهای مقابله با استرس, استرس ادراکشده, اوتیسم
Adaptability and cohesion of family, Family resources, Stress coping styles, Perceived stress, Autism
186
197
http://bjcp.ir/browse.php?a_code=A-10-2404-1&slc_lang=fa&sid=1
Leila Sadat
Azizi
لیلا سادات
عزیزی
leila.azizi.2007@gmail.com
10031947532846005339
10031947532846005339
No
PhD. Candidate in Psychology, Department of General Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی، گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
Mojgan
Sepah Mansour
مژگان
سپاه منصور
; drsepahmansour@yahoo.com
10031947532846005340
10031947532846005340
Yes
Associate Professor, Department of General Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Roya
Kolchak Entezar
رویا
کوچک انتظار
royakentezar@yahoo.com
10031947532846005341
10031947532846005341
No
Assistant professor, Department of General Psychology, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی عمومی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.