Biannual Journal of Contemporary Psychology
روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
bjcp
Literature & Humanities
http://bjcp.ir
1
admin
2008-1243
10.29252/bjcp
14
8888
13
fa
jalali
1391
11
1
gregorian
2013
2
1
7
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر توانبخشی شناختی رایانهیار و داروی روان محرک در بهبود نشانههای بالینی کودکان دارای اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی
Effectiveness of Computer-Assisted Cognitive Remediation (CACR) and psycho stimulant drugs on clinical symptoms of children with Attention Deficit/ Hyperactivity Disorder (ADHD)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify direction: rtl">
چکیده<br>اختلال نارسایی توجه- بیشفعالی یک اختلال روانی عصبی شایع بین کودکان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین و مقایسه تاثیر توانبخشی شناختی رایانهیار با داروی روان محرک در بهبود نشانههای بالینی کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی انجام شد. طرح پژوهش آیندهنگر از نوع پیشآزمون- پسآزمون- پیگیری با دو گروه آزمایشی بود. تعداد 23 کودک مبتلا به اختلال نارسایی توجه- بیش فعالی در دو گروه درمانی با داروی روان محرک و توانبخشی شناختی رایانهیار مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس سوانسون، نولان و پلهام- ویرایش چهارم (SNAP-IV)، فرم کوتاه آزمون هوش تجدید نظر شده وکسلر کودکان (WISC-R)و پرسشنامه علایم مرضی کودکان (CSI-4) بود. نتایج نشان داد که توانبخشی شناختی رایانهیار منجر به کاهش موثر و ماندگار در نشانه-های بالینی آزمودنیها شد. بهعلاوه، با وجود بیشتر و ماندگارتر بودن کاهش نشانههای بالینی در گروه توانبخشی شناختی رایانهیار نسبت به گروه داروی روان محرک، این تغییرات به لحاظ آماری معنادار نشد. به طور کلی، آموزش-های شناختی نه تنها نشانههای شناختی را بهبود بخشید، بلکه نشانههای حرکتی- انگیزشی این اختلال را نیز حتی با اثربخشی بیشتر کاهش داد. بنابراین، توانبخشی شناختی رایانهیار را میتوان به عنوان جایگزین داروی روان محرک پیشنهاد کرد.
</div>
<div style="text-align: justify direction: ltr">
Abstract<br> Attention deficit/ hyperactivity disorder (ADHD) is a prevalent neuropsychological disorder in children. This research aimed to determine and compare the effectiveness of computer-assisted cognitive remediation (CACR) and Psycho stimulant drug in improving clinical symptoms of children with ADHD. The research design was pretest, post-test, and follow-up with two experimental groups. 23 ADHD children were selected by convenience sampling and inclusion- exclusion criteria. Two groups were matched according to the severity of their disorders and randomly assigned to drug therapy (n= 11) and CACR (n=12) groups. The research tools included the Persian version of SNAP-IV scale, the short form of WISC-R and Child Syndrome Inventory (CSI-4). Data were analyzed using RM-MANOVA, a mixed design ANOVA. The CACR had an effective and enduring effect on reducing clinical symptoms of ADHD. Although CACR in comparison to drug therapy, did seem to have an effect in improving clinical symptoms but this effect did not reach statistical significance. Overall, cognitive training was shown to be effective in improving motivational and motor as well cognitive symptoms. Therefore, CACR can be used as an alternative technique to psychostimulant drugs in the treatment of ADHD.
</div>
نشانه بالینی ADHD، کارکرد اجرایی، نشانه حرکتی/ انگیزشی، بازداری، حافظه
clinical symptoms of ADHD, excutive function, motivational/motor symptoms, inhibition, memory
51
60
http://bjcp.ir/browse.php?a_code=A-10-91-1&slc_lang=fa&sid=1
فرامرز
سهرابی
sohrabi@atu.ac.ir
1003194753284600135
1003194753284600135
Yes
دانشگاه علامه طباطبایی