1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ، haidarali70@yahoo.com
2- دانشگاه خوارزمی
چکیده: (14638 مشاهده)
چکیده
تفاوت جنسی در هوش یکی از مهمترین موضوعات روانشناسی معاصر به شمار میآید. برخی یافتهها نشانگر آن است که تفاوت جنسی در هوش وجود دارد و برخی دیگر معتقدند که بین دو جنس هیچ تفاوتی از لحاظ هوش کلی وجود ندارد. به اعتقاد بعضی مولفان، این تضاد را میتوان از طریق هوش سیال، که هسته مرکزی رفتار هوشمندانه در نظر گرفته میشود، حل کرد. هدف این پژوهش مقایسه هوش سیال دانشآموزان دختر و پسر بر اساس دو نظریه سوال- پاسخ و کلاسیک اندازهگیری بود. یک نمونه 884 نفری از دانشآموزان (438 دختر، 446 پسر) سه پایه تحصیلی اول، دوم و سوم دبیرستانهای تهران به مقیاس 3 فرم A هوش سیال کتل (CFIT) پاسخ دادند. ضریب همسانی درونی برای دختران و پسران به ترتیب برابر با 87/0 و 85/0 به دست آمد. نتایج مبتنی بر مدل کلاسیک نشان داد که دانشآموزان دختر نمره بیشتری در مقیاس به دست آوردند، اما بر پایه مدل صفت مکنون بین توانایی های دو گروه تنها در دو بخش ابتدایی و انتهایی تفاوت وجود داشت. نمرههای دو گروه در دامنه صدکهای 25 و 50 (متناظر با هوشبهرهای 92 و 100) دقیقا منطبق با هم به دست آمد. توانایی دختران در صدکهای 25 و پایینتر کمتر و در دامنه صدکهای 55 تا 85 بیشتر از توانایی پسران و توانایی پسران در صدکهای 90 و بالاتر بیشتر از دختران بود. بر اساس یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که بین هوش سیال دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد، اما این تفاوت تنها در دو بخش ابتدایی و انتهایی توزیع نمرههای توانایی معنادار است.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/6/24 | پذیرش: 1392/8/29 | انتشار: 1392/8/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول