1- دانشگاه تهران ، ehejazi@ut.ac.ir
چکیده: (10264 مشاهده)
چکیده
این مطالعه با هدف بررسی رابطه مؤلفههای تمایلات تفکر انتقادی با تعهد هویت به واسطه سبکهای پردازش هویت (سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری و سبک هویت مغشوش- اجتنابی) انجام شد. به همین منظور400 دانشآموز پایه سوم رشته ریاضی- فیزیک (200 دختر، 200 پسر) بهطور تصادفی از میان دبیرستانهای دولتی شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه تمایلات تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI؛ پیتر فشیون، نورن فشیون و گانکرلو، 2001) و مقیاس سبکهای پردازش هویت (ISI؛ برزونسکی، 1989) پاسخ دادند. یافتههای حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که مؤلفههای تفکر انتقادی به -واسطه متغیر سبکهای هویت اطلاعاتی، هنجاری و مغشوش- اجتنابی اثر غیرمستقیم بر تعهد هویت دارند. متغیرهای جستجوگری حقایق، نظاممندی و تحلیلگری به واسطه سبک هویت اطلاعاتی و متغیرهای نظاممندی و تحلیل-گری با واسطه سبک هویت هنجاری تأثیر غیرمستقیم و مثبت بر تعهد هویت داشتند. از میان مؤلفههای تفکر انتقادی، تحلیلگری اثر مستقیم و منفی بر سبک هویت مغشوش- اجتنابی داشت. به این ترتیب نقش واسطهای سبکهای پردازش هویت در رابطه میان مؤلفههای تفکر انتقادی و تعــهد هویت تائید شد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/9/4 | پذیرش: 1392/9/4 | انتشار: 1392/9/4