1- دانشگاه ارومیه ، f.sepehrianazar@urmia.ac.ir
چکیده: (10596 مشاهده)
چکیده
یکی از عوامل موثر بر عملکرد و یادگیری، حالت بهینه انگیختگی است که در موقعیتهای متفاوت و افراد مختلف یکسان نیست. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر زمینه های موسیقی، سکوت و سر و صدا بر عملکرد دانشجویان دختر درونگرا و برونگرا در آزمون استعداد تحصیلی بود و نیز تاثیر محیط قبلی از نظر صدا به عنوان یک متغیر تعدیلکننده مورد مطالعه قرار گرفت. به این منظور ابتدا پرسشنامه شخصیت آیسنک (EPQ) روی 146 دانشجو اجرا شد. از بین دانشجویانی که با گرایش بیشتر به درونگرایی و برونگرایی تشخیص داده بودند، به طور تصادفی60 نفر انتخاب شدند و در محیط کاملا کنترل شده از نظر صدا در سه مرحله با زمینههای متفاوت سکوت، موسیقی و سر و صدا به آزمونهای موازی استعداد تحصیلی پاسخ دادند. نتایج نشان داد که درونگرایان در موقعیت سکوت و برونگرایان در شرایط پخش موسیقی عملکرد بهتری دارند، ولی عملکرد دو گروه درونگرایان و برونگرایان در شرایط وجود سر و صدا بدتر ازعملکرد آنان در شرایط موسیقی و سکوت بود. همچنین شرایط محیط مطالعه قبلی دانشجویان تاثیر معنادار بر عملکرد آنها نداشت. علت احتمالی این یافتهها را میتوان در تفاوتهای فطری دستگاه فعالساز شبکهای صعودی درونگرایان و برونگرایان جستجو کرد که موجب میشود درونگرایان به مطالعه و عملکرد بهتر در سکوت و برونگرایان به مطالعه و عملکرد بهتر در شرایط موسیقی گرایش داشته باشند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/12/7 | پذیرش: 1392/12/7 | انتشار: 1392/12/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول