Biannual Journal of Contemporary Psychology
روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
bjcp
Literature & Humanities
http://bjcp.ir
1
admin
2008-1243
10.29252/bjcp
14
8888
13
fa
jalali
1396
11
1
gregorian
2018
2
1
12
2
online
1
fulltext
fa
بررسی اثربخشی برنامه روانشناختی خانوادهمحور بر رضامندی زوجیت والدین شاغل و وابستگی فرزندان نوجوان آنان به بازیهای رایانهای
The Effectiveness of Family-Based Psychology Program on Marital Satisfaction and Their Children's Affiliation to Computer Games
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><strong>هدف</strong> بدون شک، خانواده نخستین و مهمترین بستر رشد همهجانبه انسان محسوب میشود و توجه به نظام خانواده اهمیت بسیاری دارد؛ بنابراین، این پژوهش با هدف بررسی اثربخشی برنامه روانشناختی خانوادهمحور بر رضامندی زوجیت والدین شاغل و وابستگی فرزندان نوجوان آنان به بازیهای رایانهای انجام شد.<br>
<strong>مواد و روش ها</strong> این پژوهش در حیطه تحقیقات شبهآزمایشی با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش تمامی کارکنان متأهل شاغل در ستاد سازمان ثبت احوال کشور (۶۱۰ نفر) بودند که از بین آنان ۳۰ نفر واجد شرایط به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. گروه آزمایشی در روند برنامه مداخله روانشناختی تدوینشده (۱۲جلسه آموزش گروهی، هفتهای یک جلسه و هر جلسه ۹۰ دقیقه) تحت آموزش قرار گرفتند. گروه گواه در این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکردند. ابزارهای این پژوهش شامل پرسشنامه رضامندی زوجیت افروز (۱۳۸۹) و پرسشنامه وابستگی به بازیهای رایانهای آیاس و همکاران (۲۰۱۱) بود. تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره و اندازهگیریهای مکرر انجام گرفت. <br>
<strong>یافته ها</strong> نتایج این پژوهش نشان داد برنامه مداخله روانشناختی خانوادهمحورِ استفادهشده در این پژوهش، موجب ارتقای رضامندی زوجیت و کاهش وابستگی به بازیهای رایانهای فرزندان نوجوان آنان میشود و این نتایج در پیگیری سهماهه نیز پایدار بود.<br>
<strong>نتیجه گیری</strong> بسته مداخلهای این پژوهش را میتوان برای افزایش رضامندی زوجیت و کاهش وابستگی فرزندان به بازیهای رایانه به کار برد.<span dir="LTR"></span></div>
<div style="text-align: justify;"><strong>Objectives</strong> Undoubtedly, the family is the first and most important factor in human development and is worthy of paying attention. This study aimed to investigate the effectiveness of family-based psychology program on marital satisfaction and their children's affiliation to computer games. <br>
<strong>Methods</strong> The present study is a quasi-experimental research with control group. The statistical population of the present study included all married workers (610 people) employed at the headquarters of the Civil Registration Organization. Of them, 30 eligible individuals were selected through purposeful sampling. The experimental group received a Psychological Intervention Program (12 sessions of group training, one session per week and each session lasts 90 minutes). The control group did not receive any interventions during this period. The study instruments included Marriage Satisfaction Questionnaire and Computer Assisted Dependency Questionnaire. Data were analyzed using multivariate covariance analysis and repeated measurements. <br>
<strong>Results</strong> The family-centered psychological intervention program increased marital satisfaction and decreased the dependence on computer games of adolescent children and these results were stable over the follow-up phase. <br>
<strong>Conclusion</strong> The intervention package of the present study can be used to increase marital satisfaction and reduce the dependence of children on computer games.</div>
خانوادهمحور, رضامندی زوجیت, وابستگی به بازیهای رایانهای
Family-centered, Marital satisfaction, Computer games
addiction
100
113
http://bjcp.ir/browse.php?a_code=A-10-2409-1&slc_lang=fa&sid=1
Narges
Zainali
نرگس
زینعلی
nh_zainali@yahoo.com
10031947532846005324
10031947532846005324
No
PhD. Candidate in Psychology and Exceptional Children Education, Department of Psychology, Faculty of Literature, Humanities and Social Sciences, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.
Gholamali
Afrooz
غلامعلی
افروز
afrooz@ut.ac.ir
10031947532846005325
10031947532846005325
Yes
Professor, Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
Masoud
Gholamali Lavasani
مسعود
غلامعلی لواسانی
lavasani@ut.ac.ir
10031947532846005326
10031947532846005326
No
Associate Professor, Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
Sogand
Ghasemzadeh
سوگند
قاسمزاده
s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
10031947532846005327
10031947532846005327
No
Assistant Professor, Department of Psychology & Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران