Biannual Journal of Contemporary Psychology
روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
bjcp
Literature & Humanities
http://bjcp.ir
1
admin
2008-1243
10.29252/bjcp
14
8888
13
fa
jalali
1389
11
1
gregorian
2011
2
1
5
2
online
1
fulltext
fa
بررسی و مقایسه سبکهای یادگیری مبتنی بر خلق و خو در دانشآموزان دارای نارسایی بینایی و دانشآموزان بدون نارسایی بینایی
A comparison on temperament-based learning styles among students with and without visual impairments
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
چکیده
مطالعه و بررسی سبکهای یادگیری مبتنی بر خلق و خو، به عنوان یکی از منابع مهم تغییرپذیری و پیشبینی عملکرد تحصیلی و تبیین رفتارهای فردی در محیط تحصیلی دارای اهمیت است. همچنین، تحقیق در مورد این سبکها، برای افراد با نیازهای ویژه سودمند خواهد بود. مسؤولان با شناخت و آگاهی از سبکهای یادگیری مبتنی بر خلق و خو و تأثیرگذاری آن بر رفتار و فعالیتهای تحصیلی، به ضرورت اقدامات پشتیبانیکننده لازم در این زمینه واقف میشوند و با ایجاد امکانات مناسب با سبک یادگیری هر شخص، زمینه را برای پیشرفت افراد مهیا می-سازند. در این راستا پژوهش حاضر با استفاده از نظریه اوکلند، گلاتینگ و هورتن (1996)، به بررسی و مقایسه سبکهای یادگیری مبتنی بر خلق و خوی دانشآموزان دارای نارسایی بینایی با دانشآموزان بدون نارسایی بینایی پرداخته است. برای این منظور 89 دانشآموز پسر و دختر دارای نارسایی بینایی و 107 دانشآموز پسر و دختر بدون نارسایی بینایی در مقطع متوسطه انتخاب شدند که پرسشنامه سبکهای دانشآموز (SSQ) را تکمیل نمودند. یافتهها نشان داد که دانشآموزان دارای نارسایی بینایی به سمت سبکهای برونگرایی، کاربردی، تأملی و سازماندادهشده و دانشآموزان بدون نارسایی بینایی به سمت سبکهای درونگرایی، شهودی، احساسی و انعطافپذیر گرایش دارند. ریشه این تفاوتها را باید در اختلاف وضعیت فیزیکی در هر دو گروه، نظام آموزشی و تربیتی و فرهنگ جستجو کرد.
Abstract
The investigation of temperament-based learning styles is significant as one important source of changeability and prediction of educational achievement and clarification of individual behavior in the social environment. Research on learning styles, for people with specific requirements is beneficial. By knowing and noticing temperament-based learning styles and their effects on the behavior and educational activities, those in charge become aware of the significance of essential supporting measures accordingly and will pave the ground for the advancement of people by providing the facilities, appropriate for individual learning styles. Hence, the present study has investigated and compared temperament-based learning styles of students with and without visual impairment in accordance with Oakland, Glutting and Horton's (1996) theory. For this purpose, 196 male and female high school students with and without visual impairment (89 and 107 respectively) were chosen as participants. In this study, the student’s styles questionnaire (SSQ) was used. Results indicated that students with visual impairment tended to score higher on extraverted, practical, thinking and organized styles and students without visual impairment tended to score higher on introverted, intuitive, feeling and flexible styles. The origins of these differences could lie in differenes in physical state, the educational system and culture.
یادگیری، خلق و خو، نارسایی بینایی
learning, temperament, visual impairment
59
70
http://bjcp.ir/browse.php?a_code=A-10-405-1&slc_lang=fa&sid=1
زهره
غلام زاده
gholamzadehz@yahoo.com
1003194753284600728
1003194753284600728
Yes
شهلا
البرزی
1003194753284600729
1003194753284600729
No
دانشگاه شیراز