Biannual Journal of Contemporary Psychology
روانشناسي معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسي ايران
bjcp
Literature & Humanities
http://bjcp.ir
1
admin
2008-1243
10.29252/bjcp
14
8888
13
fa
jalali
1392
11
1
gregorian
2014
2
1
8
2
online
1
fulltext
fa
تاثیر زمینه موسیقی، سر و صدا و سکوت بر عملکرد دانشجویان درونگرا و برونگرا در آزمون استعداد تحصیلی
The effect of background music, noise and silence on the performance of introvert and extrovert students on the Academic Aptitude Test
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
چکیده
یکی از عوامل موثر بر عملکرد و یادگیری، حالت بهینه انگیختگی است که در موقعیتهای متفاوت و افراد مختلف یکسان نیست. هدف از پژوهش حاضر، بررسی تاثیر زمینه های موسیقی، سکوت و سر و صدا بر عملکرد دانشجویان دختر درونگرا و برونگرا در آزمون استعداد تحصیلی بود و نیز تاثیر محیط قبلی از نظر صدا به عنوان یک متغیر تعدیلکننده مورد مطالعه قرار گرفت. به این منظور ابتدا پرسشنامه شخصیت آیسنک (EPQ) روی 146 دانشجو اجرا شد. از بین دانشجویانی که با گرایش بیشتر به درونگرایی و برونگرایی تشخیص داده بودند، به طور تصادفی60 نفر انتخاب شدند و در محیط کاملا کنترل شده از نظر صدا در سه مرحله با زمینههای متفاوت سکوت، موسیقی و سر و صدا به آزمونهای موازی استعداد تحصیلی پاسخ دادند. نتایج نشان داد که درونگرایان در موقعیت سکوت و برونگرایان در شرایط پخش موسیقی عملکرد بهتری دارند، ولی عملکرد دو گروه درونگرایان و برونگرایان در شرایط وجود سر و صدا بدتر ازعملکرد آنان در شرایط موسیقی و سکوت بود. همچنین شرایط محیط مطالعه قبلی دانشجویان تاثیر معنادار بر عملکرد آنها نداشت. علت احتمالی این یافتهها را میتوان در تفاوتهای فطری دستگاه فعالساز شبکهای صعودی درونگرایان و برونگرایان جستجو کرد که موجب میشود درونگرایان به مطالعه و عملکرد بهتر در سکوت و برونگرایان به مطالعه و عملکرد بهتر در شرایط موسیقی گرایش داشته باشند.
Abstract
One of the factors that influence learning and performance is optimal arousal. This differs from situation to situation and from person to person. The aim of the present study was to investigate the effect of background music, silence and noise on the performance of introverted and extraverted female students on the Academic Aptitude Test. The effect of the previous environment was studied as a moderator variable. First, Eysenck’s Personality Questionnaire (EPQ) was administered to 146 female university students. From these, 60 students (30 introverts and 30 extroverts) were chosen randomly. The results of repeated measure between subjects and inter subjects’ analysis and two way repeated measures between subjects and inter subjects’ analysis showed that the performance of introverts in silence and performance of extroverts with music was better. Moreover, results showed that performance of both groups in noisy condition were worse than music and silent conditions. Previous environment did not have a significant effect on the performance of subjects. These findings may be due to possibly innate differences in the ascending reticular activating system of introversion and extraversion resulting in the tendency of introverts towards better studying and performing in silence and also the tendency of extroverts toward better studying and performing while listening to music.
زمینه صدا، محیط مطالعه، تیپ شخصیت
background noise, study environment, type of personality
69
80
http://bjcp.ir/browse.php?a_code=A-10-635-1&slc_lang=fa&sid=1
فیروزه
سپهریان آذر
f.sepehrianazar@urmia.ac.ir
10031947532846001118
10031947532846001118
Yes
دانشگاه ارومیه
افسانه
کتابی
10031947532846001119
10031947532846001119
No