[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 2 - ( 7-1396 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 94-104 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی ویژگی‌های روانسنجی پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر در نمونه‌ای از جامعه ایرانی
دکتر مجید محمودعلیلو، دکتر منصور بیرامی، دکتر عباس بخشی پور رودسری، خانم مهین اعتمادی نیا
دانشجوی دکترای روان شناسی دانشگاه تبریز ، mahin_etemadi@yahoo.com
چکیده:   (240 مشاهده)

سبک ادراک نزدیکی خطر یک سبک شناختی است که باعث ایجاد آسیب‌پذیری نسبت به اضطراب می‌شود. این سبک شناختی توسط پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر (LMSQ-R) سنجیده می‌شود. در پژوهش حاضر ساختار عاملی، روایی همگرا و تشخیصی، همسانی درونی و پایایی بازآزمایی ترجمه فارسی این پرسشنامه در نمونه‌ای از دانشجویان ایرانی به تعداد 343 نفر (152 پسر، 190 دختر) مورد بررسی قرار گرفت. شرکت‌کنندگان پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر (LMSQ-R)، مقیاس هراس اجتماعی کانور (SPIN)، پرسشنامه نگرانی پن (PSWQ) و زیرمقیاس افسردگی مقیاس افسردگی، اضطراب، استرس (DASS-42) را تکمیل کردند. نتایج تحلیل عاملی تاییدی از مدل دوعاملی این مقیاس شامل ادراک نزدیکی خطر فیزیکی و ادراک نزدیکی خطر اجتماعی حمایت کرد. همچنین نتایج تحلیل همبستگی تفکیکی نشان داد که پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر با نشانه‌های اضطراب فراگیر و اضطراب اجتماعی، اما نه افسردگی مرتبط است، که نشان‌دهنده روایی همگرا و تشخیصی مناسب این مقیاس است. همسانی درونی و پایایی بازآزمایی پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر نیز در حد رضایت­بخش مورد تایید قرار گرفت. بنابراین بر اساس نتایج پژوهش حاضر پرسشنامه سبک ادراک نزدیکی خطر برای سنجش اضطراب در نمونه‌های ایرانی از روایی و پایایی کافی برخوردار است. 

واژه‌های کلیدی: سبک ادراک نزدیکی خطر، اضطراب فراگیر، اضطراب اجتماعی، افسردگی
متن کامل [PDF 496 kb]   (70 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱۲ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱۰/۱۷ | انتشار: ۱۳۹۶/۱۰/۲۶
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print



دوره 11، شماره 2 - ( 7-1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران Contemporary Psychology, Biannual Journal of the 

Iranian Psychological Association
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 809 queries by yektaweb 3604