دوره 12، شماره 2 - ( 11-1396 )                   جلد 12 شماره 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده اقتصاد و علوم اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران. ، rkordnoghabi@Gmail.com
چکیده:   (55 مشاهده)
مواد و روش ها دکتری هش رفتارهای خشونت‌آمیز نوجوانان انجام شده ­است. طرح  پژوهشی استفاده‌شده در این مطالعه  از نوع آزمایشی به شیوه­ پیش‌آزمون‌پس‌­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش‌­آموزان پسر دوره­ متوسطه­ استان­‌های تهران و همدان بودند. برای انتخاب نمونه در مرحله اول از روش نمونه­‌گیری خوشه‌­ای چند­مرحله­‌ای و در مرحله دوم، از روش جایگزینی تصادفی سود برده شد. هم­چنین به ‌منظور افزایش ضریب اطمینان از نظر کنترل افت آزمودنی‌­ها، برای هر گروه 20 نفر در نظر گرفته شد و به شیوه جایگزینی تصادفی افراد در 4 گروه 20نفری قرار گرفتند. ابتدا پرسش‌نامه خشونت بین‌فردی بین دانش‌آموزان مدارس انتخاب‌شده در استان‌­های تهران و همدان توزیع شد. سپس، تعداد 80 نفر (هر استان 40 نفر) از آن‌ها که نمره­‌شان بالاتر از خط برش قرار داشت انتخاب و به ‌صورت تصادفی در گروه‌های آزمایش (گروه آزمایش 1 و 2) و گواه (گروه 1 و 2) قرار داده  شدند. برنامه آموزش مهارت‌های اجتماعی در قالب یک دور‌ه‌ 10‌جلسه‌ای (جلسات گروهی 90دقیقه‌ای) اجرا شد. ابزارهای اندازه‌گیری علاوه بر پرسش‌نامه خشونت بین‌فردی، شامل پرسش‌نامه هوش‌بهر هیجانی  بار ـ اون، مقیاس کنترل عواطف و نسخه دوم مقیاس شیوه مقابله با تعارض «رحیم» بودند. برای تحلیل داده‌­ها از روش‌­های آماری تحلیل مانکوا سود برده شد.
یافته ها نتایج پژوهش نشان داد آموزش مهارت‌های اجتماعی در ارتقای مهارت همدلی، ارتباط مؤثر و حل تعارض دانش‌­آموزان مقطع متوسطه مؤثر بوده است. همچنین نتایج بیانگر آن است که آموزش مهارت‌های اجتماعی در کاهش گرایش رفتارهای خشونت‌آمیز (خشونت کلامی و عملی)تأثیرگذار  است.
     
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۸/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۱۲ | انتشار: ۱۳۹۷/۹/۱۲

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA code

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق