1- گروه مشاوره و راهنمایی ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مشهد. ایران
2- گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد. ایران. ، Saffarianreza1965@gmail.com
3- گروه علوم تربیتی، واحد مشهد،دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد. ایران
4- گروه علوم تربیتی، واحد مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی، مشهد. ایران
چکیده: (4119 مشاهده)
ادبیات پژوهشی نشان می دهند که دوران نوجوانی با تغییرات سریع زیستی، شناختی و اجتماعی، همراه می باشد که مسائل مربوط بهسلامت نوجوانان و بهزیستی روانشناختی آنان را تحت تأثیر قرار می دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر میانجیگری احساس تنهایی بر رابطه ناگویی هیجانی با بهزیستی روانشناختی در دانش اموزان نوجوان دختر با مشکلات روان- تنی انجام شد. بدین ترتیب که از بین کلیه دانش آموزان دختر نوجوانی که در مقطع متوسطه دوره دوم در ناحیه ۲ آموزش پرورش شهر مشهد در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ مشغول به تحصیل بودند و به دفاتر مشاوره مدارس خود مراجعه کرده بودند به روش نمونهگیری خوشهای ساده و سپس غربالگری با مقیاس شکایات روان-تنی (تاکاتا و ساکاتا) ، ۱۰۳دانشآموز انتخاب شدند. سپس این گروه نمونه دیگر ابزارهای پژوهش یعنی مقیاسهای بهزیستی روانشناختی (ریف)، ناگویی هیجانی (تورنتو)، تنهایی (دهشیری و همکاران) را پاسخ دادند. بررسی دادهها از طریق تحلیلهای چند متغیره و مدلیابی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی و با استفاده از نرم افزارهای SPSS۲۴ و SmartPLS۲ انجام شد. نتایج نشان داد که ناگویی هیجانی دارای رابطه منفی معنیداری با بهزیستی روانشناختی دختران نوجوان با مشکلات روانتنی بود و احساس تنهایی در این رابطه نقش میانجیگری جزئی داشت. نتایج پژوهش حاضر اهمیت برنامهریزی و ارائه بستههای آموزشی و درمانی مناسب بهمنظور افزایش بهزیستی روانشناختی در راستای کاهش مشکلات روانتنی دانش آموزان را با مدنظر قرار دادن احساس تنهایی و مشکل ناگویی هیجانی دانش آموزان به مسئولین آموزشوپرورش یادآور میشود.
شمارهی مقاله: 5
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/14 | ویرایش نهایی: 1401/1/9 | پذیرش: 1400/7/5 | انتشار: 1400/11/18
ارسال پیام به نویسنده مسئول