دوره 15، شماره 1 - ( 5-1399 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 122-99 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه ، hrhassanabadi@gmail.com
2- دانشگاه
چکیده:   (2881 مشاهده)
دیسلکسیا یا آسیب واژگانی یک ناتوانی یادگیری ویژه است که بوسیله دشواری‌های غیر منتظره در تشخیص کلمات، روان­خوانی، رمزگشایی و هجی کردن مشخص می­شود. شواهد پژوهشی نشان می‌دهند که تقریبا 80 درصد از دانش‌آموزانی که به صورت ناتوان در یادگیری تشخیص داده می‌شوند در ابتدا نقص‌هایی در مهارت‌های خواندن دارند. هدف مطالعۀ حاضر، بررسی کارآمدی آموزش خواندن بر مبنای معماری چند مولفه­ای حافظه­کاری در 4 دانش­آموزِ دارای اختلال یادگیری ویژه در خواندن در یک طرح آزمایشی تک­آزمودنیِ (AB) بود. آموزش  در قالب 20 جلسه ارائه شد و داده‌ها با استفاده از تحلیل دیداری و شاخص‌ اندازه اثر و با بهره‌گیری از نرم افزار (R) تحلیل شدند. تحلیل ناهمپوشانیِ همۀ جفت­ها (NAP) افزایش معنی­دار در عملکرد خواندن 4 شرکت­کننده را نسبت به خط­پایه نشان داد. به نظر می­رسد یافته­های این مطالعۀ پیشرو، نویدبخش ارائۀ رویکردی چندمؤلفه­ای به درمانِ اختلالات یادگیری ویژه باشد.   
 
شماره‌ی مقاله: 8
متن کامل [PDF 962 kb]   (944 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/3/20 | ویرایش نهایی: 1401/1/15 | پذیرش: 1400/11/29 | انتشار: 1400/12/2

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق