1- دانشگاه ، hrhassanabadi@gmail.com
2- دانشگاه
چکیده: (2881 مشاهده)
دیسلکسیا یا آسیب واژگانی یک ناتوانی یادگیری ویژه است که بوسیله دشواریهای غیر منتظره در تشخیص کلمات، روانخوانی، رمزگشایی و هجی کردن مشخص میشود. شواهد پژوهشی نشان میدهند که تقریبا 80 درصد از دانشآموزانی که به صورت ناتوان در یادگیری تشخیص داده میشوند در ابتدا نقصهایی در مهارتهای خواندن دارند. هدف مطالعۀ حاضر، بررسی کارآمدی آموزش خواندن بر مبنای معماری چند مولفهای حافظهکاری در 4 دانشآموزِ دارای اختلال یادگیری ویژه در خواندن در یک طرح آزمایشی تکآزمودنیِ (AB) بود. آموزش در قالب 20 جلسه ارائه شد و دادهها با استفاده از تحلیل دیداری و شاخص اندازه اثر و با بهرهگیری از نرم افزار (R) تحلیل شدند. تحلیل ناهمپوشانیِ همۀ جفتها (NAP) افزایش معنیدار در عملکرد خواندن 4 شرکتکننده را نسبت به خطپایه نشان داد. به نظر میرسد یافتههای این مطالعۀ پیشرو، نویدبخش ارائۀ رویکردی چندمؤلفهای به درمانِ اختلالات یادگیری ویژه باشد.
شمارهی مقاله: 8
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1398/3/20 | ویرایش نهایی: 1401/1/15 | پذیرش: 1400/11/29 | انتشار: 1400/12/2
ارسال پیام به نویسنده مسئول