1- استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور ، salizadehfard@gmail.com
2- کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران
چکیده: (3792 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش تغییر درک زمان بر کاهش نشانههای اضطراب و افزایش خودکارآمدی کودکان کار است. این پژوهش نیمهآزمایشی با 20 نفر از کودکان کار داوطلب شرکت در برنامهی درمانی- آموزشی انجام شد. پرسشنامهی درک زمانی نوجوانان، سنجش خودکارآمدی و آزمون رگهی اضطراب بهعنوان پیشآزمون برای همهی افراد اجرا شد. سپس افراد، 16 جلسه در برنامهی آموزش تغییر درک زمان شرکت کردند. مقادیر پیشآزمون و پسآزمون گروه با روش آماری تحلیل کوواریانس مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشاندهندهی کاهش معنادار اضطراب و افزایش خودکارآمدی کودکان کار در مقایسه با خط پایه بود. این یافتهها اهمیت درک زمان و اثربخشی برنامهی آموزش تغییر درک زمان را برای حل برخی از مشکلات کودکان کار مورد تأیید قرار میدهد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1398/5/12 | پذیرش: 1398/7/13 | انتشار: 1398/12/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول