دوره 14، شماره 2 - ( 11-1398 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 25-15 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
2- استاد گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران ، s.amiri@edu.ui.ac.ir
3- استاد گروه روانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
4- استاد گروه مشاوره، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (3903 مشاهده)
هدف از این پژوهش مقایسه‌ی نیمرخ راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان با حساسیت بین‌‌فردی بالا و پایین بود.
روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه‌ی آماری کلیه‌ی دانشجویان کارشناسی دانشگاه اصفهان در سال تحصیلی 98-97 بودند که به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای چندمرحله‌ای 314 دانشجو از این دانشجویان انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از چک‌لیست تجدیدنظرشده‌ی نشانه‌های روانی و پرسشنامه‌ی تنظیم شناختی هیجان و برای تحلیل داده‌ها از روش تحلیل تشخیصی و همبستگی چندگانه استفاده شد.
یافته‌ها نشان داد از بین 9 راهبرد تنظیم شناختی هیجان در دانشجویان با حساسیت بین‌‌فردی بالا و پایین، راهبردهای فاجعه‌‌‌سازی، سرزنش دیگران، نشخوار فکری، ‌پذیرش (0/001>P تمرکز مجدد بر برنامه‌ریزی،‌ ارزیابی مجدد مثبت،‌ سرزنش خود و تمرکز مجدد مثبت (0/05>P) تفاوت معناداری دارند. همچنین با توجه به مقدار کم لامبدای ویلکز، مقدار زیاد مجذور کای و سطح معناداری می‌توان نتیجه گرفت تابع تشخیصی به‌دست‌آمده، قدرت تشخیص خوبی برای تمایز متغیر ‌‌وابسته دارد.
بر ‌‌اساس کلیه‌ی راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (به‌استثنای دیدگاه‌‌گیری) می‌توان نیمرخ دانشجویان با حساسیت بین‌‌فردی بالا و پایین را از هم تفکیک کرد.
متن کامل [PDF 918 kb]   (2188 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (2149 مشاهده)  
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/9/17 | پذیرش: 1399/8/26 | انتشار: 1399/11/18

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق