گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرمآباد، ایران ، Zarei.s@lu.ac.ir
چکیده: (4025 مشاهده)
پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر نورآباد در سال تحصیلی 2020-2019 / 1399- 1398 بود. از این جامعه تعداد 318 نفر با استفاده از روش نمونهبرداری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از سیاهه رخدادهای استرسزا زندگی(پیکل، برجیت، پروسوف و اولنهوث، 1971)، مقیاس پاسخ نشخواری(نولنهوکسما و مورو، 1991)و مقیاس ایده پردازی خودکشی بک(1979) گردآوری و با استفاده از همبستگی پیرسون ومدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد.نتایج نشان داد اثر مستقیم رخدادهای استرسزا زندگی بر نشخوار فکری (49/0=β، 001/0P<)، اثر مستقیم نشخوار فکری بر ایده پردازی خودکشی (68/0=β، 001/0P<) و اثر مستقیم رخدادهای استرسزا زندگی بر ایدهپردازی خودکشی (11/0=β، 01/0P<) مثبت معنادار است. همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطهای نشخوار فکری در رابطه رخدادهای استرسزا زندگی با ایده پردازی خودکشی معنادار است (33/0=β، 01/0P<). بر اساس یافتههای پژوهش، میتوان نتیجه گرفت که رخدادهای استرسزا زندگی و نشخوار فکری بهعنوان یک متغیر شناختی دو مؤلفه مهم اثرگذار بر ایده پردازی خودکشی در بین نوجوانان است
شمارهی مقاله: 10
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/5/20 | ویرایش نهایی: 1401/1/9 | پذیرش: 1400/11/19 | انتشار: 1400/11/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول