دوره 15، شماره 2 - ( 10-1399 )                   جلد 15 شماره 2 صفحات 76-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روانشناسی دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه اردکان
2- عضو هیئت علمی دانشگاه اردکان ، azramohammadpanah@ardakan.ac.ir
چکیده:   (1763 مشاهده)
این پژوهش، با هدف اثربخشی بازی‌درمانی با رویکرد آکسلاین بر اختلالات مرتبط با اضطراب دانش‌آموزان مقطع دبستان انجام شد. پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه‌ی آماری شامل تمامی دانش‌آموزان (دختر و پسر) دارای اختلالات مرتبط با اضطراب مقطع دبستانی شهر یزد، در سال تحصیلی 98- 1397 بود. به منظور انجام این پژوهش، از روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه‌ای استفاده شد و 30 نفر از کودکان مضطرب با استفاده از پرسش‌نامه‌ی اضطراب شناسایی شدند و به صورت تصادفی در دو گروه 15 نفره (گروه آزمایش و کنترل) قرار گرفتند. ابزار مورد استفاده پرسش‌نامه نسخه‌ی کودک غربال اختلالات مرتبط با اضطراب کودکان بود. مداخلات مربوط به بازی‌درمانی بر روی گروه آزمایش انجام گرفت. داده‌های به‌دست آمده با روش آماری تحلیل کواریانس و با استفاده از نرم‌افزار spss-24 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که بازی‌درمانی رویکرد آکسلاین بر کاهش نشانه‌های اختلالات اضطرابی موثر بود (001/0= P). به عبارتی بازی‌درمانی توانست موجب کاهش وحشت‌زدگی، اضطراب تعمیم یافته، اضطراب جدایی، هراس اجتماعی و مدرسه هراسی در کودکان شود.
شماره‌ی مقاله: 5
متن کامل [PDF 955 kb]   (486 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/4 | پذیرش: 1401/4/11 | انتشار: 1401/8/28

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق