[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 8، شماره 1 - ( 5-1392 ) ::
جلد 8 شماره 1 صفحات 11-20 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه هوش سیال دانش‌آموزان دختر و پسر بر پایه دو نظریه کلاسیک و سوال- پاسخ
حیدرعلی هومن ، مهسا امیربگلوی داریانی، علی عسگری، افسانه حاتمی کیا، مرضیه رحمانی
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز ، haidarali70@yahoo.com
چکیده:   (8910 مشاهده)
چکیده تفاوت جنسی در هوش یکی از مهمترین موضوعات روان‌شناسی معاصر به شمار می‌آید. برخی یافته‌ها نشانگر آن است که تفاوت جنسی در هوش وجود دارد و برخی دیگر معتقدند که بین دو جنس هیچ تفاوتی از لحاظ هوش کلی وجود ندارد. به اعتقاد بعضی مولفان، این تضاد را می‌توان از طریق هوش سیال، که هسته مرکزی رفتار هوشمندانه در نظر گرفته می‌شود، حل کرد. هدف این پژوهش مقایسه هوش سیال دانش‌آموزان دختر و پسر بر اساس دو نظریه سوال- پاسخ و کلاسیک اندازه‌گیری بود. یک نمونه 884 نفری از دانش‌آموزان (438 دختر، 446 پسر) سه پایه تحصیلی اول، دوم و سوم دبیرستان‌های تهران به مقیاس 3 فرم A هوش سیال کتل (CFIT) پاسخ دادند. ضریب همسانی درونی برای دختران و پسران به ترتیب برابر با 87/0 و 85/0 به دست آمد. نتایج مبتنی بر مدل کلاسیک نشان داد که دانش‌آموزان دختر نمره بیشتری در مقیاس به دست آوردند، اما بر پایه مدل صفت مکنون بین توانایی های دو گروه تنها در دو بخش ابتدایی و انتهایی تفاوت وجود داشت. نمره‌های دو گروه در دامنه صدک‌های 25 و 50 (متناظر با هوشبهرهای 92 و 100) دقیقا منطبق با هم به دست آمد. توانایی دختران در صدک‌های 25 و پایین‌تر کمتر و در دامنه صدک‌های 55 تا 85 بیشتر از توانایی پسران و توانایی پسران در صدک‌های 90 و بالاتر بیشتر از دختران بود. بر اساس یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که بین هوش سیال دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد، اما این تفاوت تنها در دو بخش ابتدایی و انتهایی توزیع نمره‌های توانایی معنادار است.
واژه‌های کلیدی: هوش سیال، نظریه سوال- پاسخ، پایایی، توانایی
متن کامل [PDF 1986 kb]   (864 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۶/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۸/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۲/۸/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print



دوره 8، شماره 1 - ( 5-1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران Contemporary Psychology, Biannual Journal of the 

Iranian Psychological Association
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 812 queries by yektaweb 3604