XML English Abstract Print


1- دانشگاه رازی کرمانشاه
2- دانشگاه رازی کرمانشاه ، psychologyscience.2020@gmail.com
چکیده:   (333 مشاهده)
اختلال فزون کنشی/ بی توجهی، یک اختلال عصبی رشدی است .دانش آموزان با این اختلال، سطح بالایی از مشکلات هیجانی و شناختی را دارند که منجر به افت تحصیلی آنها می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر آلکسیتایمیا و کاهش پرخاشگری در دانش آموزان با اختلال فزون کنشی/بی توجهی انجام شد.پژوهش حاضر از نوع تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود .جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان با اختلال فزون کنشی/بی توجهی شهر کرمانشاه بودند که از بین آنها نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و  به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار  پژوهش پرسشنامه پرخاشگری آیزنک وپرسشنامه آلکسیتایمیا تورنتو بود. برنامه به مدت 8 جلسه  30-45  دقیقه ای و دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد.نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد برنامه بازی درمانی شناختی-رفتاری  موجب کاهش مشکلات هیجانی و آلکسیتایمیا و پرخاشگری در  این کودکان شده است ( 001/ 0>P) و  اینکه بازی درمانی میتواند به عنوان روشی  مناسب در کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان به کار رود. 
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/9/29 | پذیرش: 1401/10/5

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق