1- دانشگاه رازی کرمانشاه
2- دانشگاه رازی کرمانشاه ، psychologyscience.2020@gmail.com
چکیده: (333 مشاهده)
اختلال فزون کنشی/ بی توجهی، یک اختلال عصبی رشدی است .دانش آموزان با این اختلال، سطح بالایی از مشکلات هیجانی و شناختی را دارند که منجر به افت تحصیلی آنها می شود. پژوهش حاضر با هدف بررسی بازی درمانی شناختی- رفتاری بر آلکسیتایمیا و کاهش پرخاشگری در دانش آموزان با اختلال فزون کنشی/بی توجهی انجام شد.پژوهش حاضر از نوع تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود .جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان با اختلال فزون کنشی/بی توجهی شهر کرمانشاه بودند که از بین آنها نمونه ای به حجم 30 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه پرخاشگری آیزنک وپرسشنامه آلکسیتایمیا تورنتو بود. برنامه به مدت 8 جلسه 30-45 دقیقه ای و دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد.نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد برنامه بازی درمانی شناختی-رفتاری موجب کاهش مشکلات هیجانی و آلکسیتایمیا و پرخاشگری در این کودکان شده است ( 001/ 0>P) و اینکه بازی درمانی میتواند به عنوان روشی مناسب در کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان به کار رود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/29 | پذیرش: 1401/10/5
ارسال پیام به نویسنده مسئول