1- گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران. ، m.esmaeili2022@pnu.ac.ir
2- گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور، تهران، ایران.
4- روانشناسی سلامت، تهران، ایران.
چکیده: (543 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر کتابدرمانی بر مشکلات رفتاری درونیسازیشدهی (اضطراب) و برونسازیشدهی (پرخاشگری) دانشآموزان پسر دورهی دوم ابتدایی است. تحقیق از نظر هدف کاربردی و از نوع روش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون–پسآزمون بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دورهی دوم ابتدایی منطقهی بنارویه شهر لارستان در سال تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ ۲۰/۲۰۱۹ بود که ۳۰ نفر از آنها به روش تصادفی ساده (۱۵ نفر در گروه آزمایش و ۱۵ نفر در گروه کنترل) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از ابزار روانسنجی سیاههی رفتاری کودک آخنباخ و رسکولار (۲۰۰۱) استفاده شد. از افراد دو گروه پیشآزمون به عمل آمد. سپس افراد گروه آزمایش در جلسات کتابدرمانی گروهی ۱۲ جلسهای یکساعته شرکت نمودند. در این مدت افراد گروه کنترل هیچگونه مداخلهای را تجربه نکردند. پس از پایان یافتن جلسات از دو گروه پسآزمون به عمل آمد. در مرحلهی پایانی نیز پرسشنامههای پیشآزمون و پسآزمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادههای به دست آمده، از تحلیل کوواریانس یک متغیره (آنکوا) و تحلیل کوواریانس چند متغیره (مانکوا) به کمک نرمافزار آماری SPSS استفاده شد. یافتههای این پژوهش نشان داد که کتابدرمانی بر کاهش مشکلات رفتاری درون و برونسازی شده دانشآموزان اثر معناداری دارد، به این صورت که بر کاهش اضطراب و همچنین، کاهش پرخاشگری دانشآموزان اثر معناداری دارد. در نتیجه کتابدرمانی بر کاهش مشکلات رفتاری درونیسازی شده شامل مشکلهای اضطراب/ افسردگی، گوشهگیری/ افسردگی و شکایتهای جسمانی و مشکلات رفتاری برونیسازی شده که شامل رفتارهای قانونشکنی و پرخاشگرانه شد؛ بنابراین کتابدرمانی به کاهش مشکلهای رفتاری و اجتماعی این دانشآموزان نیز میانجامد. |
شمارهی مقاله: 7
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/1/29 | پذیرش: 1401/10/27 | انتشار: 1401/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول