1- ناجا ، rostami.psychologist@gmail.com
2- دانشگاه شهید مدنی
3- دانشگاه ازاد
چکیده: (318 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل ارتباط بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با سایبرکندریا با نقش واسطهای تنظیمشناختی هیجان بر دانشجویان بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی است. نمونه مورد مطالعه 337 نفر بودند که به روش در دسترس بصورت فراخوان اینترنتی در سال تحصیلی 1400- 1399 از بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی تبریز انتخاب شده و در این پژوهش شرکت کردند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامههای طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (2007)، پرسشنامه سایبرکندریا فرگاس (2014) و پرسشنامه راهبردهای شناختی تنطیمهیجان گرنفسکی و همکاران (2001) استفاده شد. دادههای جمعآوری شده نیز با استفاده از آزمون معادلات ساختاری با نرمافزار Amos و spss23 تحلیل شد. نتایج نشان داد، بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با راهبردهای هیجانهای مثبت رابطه منفی و با راهبردهای هیجانهای منفی رابطه مثبت وجود دارد. بین راهبردهای هیجانهای مثبت با سایبرکندریا رابطه منفی و بین راهبردهای هیجانهای منفی با سایبر کندریا رابطه مثبت وجود دارد. بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با سایبرکندریا رابطه مستقیم وجود ندارد. بین طرحوارههای ناسازگار اولیه با سایبرکندریا با نقش واسطهای تنظیم شناختی هیجان رابطه غیرمستقیم وجود دارد. در آخر نتایج نشان داد که متغیرهای طرحوارههای ناسازگاری اولیه و راهبردهای تنظیمشناختی هیجانهای مثبت و منفی قادر به تبیین4/34 درصد از واریانس بیماری روانی سایبرکندریا هستند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/1/28 | پذیرش: 1401/8/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول