1- دانشجویی دکترای تخصصی مشاوره، دانشکده علوم انسانی، گروه مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران.
2- استادیار بخش مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران ، keshavarz1979@ut.ac.ir
3- دانشیار بخش مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده: (730 مشاهده)
با توجه به هزینههای بالای مراقبتهای مرسوم سلامتروان خانواده محور، در سالهای اخیر تمرکز بر مداخلات مشاورهی خانواده از راه دور افزایش یافته است. این پژوهش با هدف اثربخشی مداخلات مشاورهی خانواده از راه دور بر تعارضات خانوادگی، صمیمیت زناشویی و تعارض والد و فرزند در ایام کرونا انجام شد. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از لحاظ روش پژوهشی نیمه آزمایشی است. جامعهی آماری این پژوهش، را تمام زوجین که از طرف دادگاههای خانواده یا به صورت خودارجاعی بهمنظور حل تعارضات خانوادگی به مرکز مشاورهای کاهش طلاق شهرستان خرمآباد مراجعه کردند، تشکیل دادهاند. نمونهی پژوهش شامل 24 نفر از زوجین (48 نفر) مراجعهکننده به مراکز مشاورهای کاهش طلاق شهرستان خرمآباد بود که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایشی و گواه گمارده شدند. برای جمعآوری دادهها از مصاحبهی بالینی ساختاریافته (زیمرمن2013)، پرسشنامهی تجدیدنظر شدهی تعارضات زناشویی (ثناییذاکر، براتی و بوستانیپور، 1387/2008) و پرسشنامهی صمیمیت زناشویی (اولیاء، 1385/2006) استفاده شده است. آموزش مشاورهی خانواده از راه دور با استفاده از مدل لنگریزاده و همکاران (2017) و بورگسا و پومینی (2018) در گروه آزمایشی اجرا شد؛ و گروه گواه در طول این مدت هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمون یومان ویتنی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از آزمون یومان ویتنی نشان داد که آموزش مشاورهی خانواده از راه دور بر تعارضات خانوادگی و صمیمیت زناشویی مؤثر است (001/0≥P). نتایج حاصل از مرحلهی پیگیری نشان داد که ثبات مداخله در مرحلهی پیگیری بر روی نمرات تعارضات خانوادگی و صمیمیت زناشویی حفظ شد. آموزش مشاورهی خانواده از راه دور میتواند از طریق استفاده از فناوریهای سودمند و ارزان در کنار مشاورهی حضوری راهحلهای مؤثری را برای کاهش تعارضات خانوادگی و افزایش صمیمیت زناشویی بهویژه در زمان همهگیری کووید-19 برای زوجین و خانوادهها به همراه داشته باشد.
شمارهی مقاله: 10
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/3/21 | پذیرش: 1401/6/8 | انتشار: 1401/8/28
ارسال پیام به نویسنده مسئول