1- گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- گروه روانشناسی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، drmgolparvar@gmail.com
چکیده: (868 مشاهده)
توانایی تنظیم هیجان از زمرهی متغیرهایی است که برای نوجوانان از اهمیت ویژهای برخواردار است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش تنظیم هیجان برروابط متقابل مادر- نوجوان، انزوای اجتماعی و پرخاشگری در نوجوانان دختر انجام شد. در یک طرح نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه و دورهی پیگیری دوماهه، 40 نوجوان دختر به شیوهی هدفمند مبتنی بر معیارهای ورود در پژوهش شرکت نمودند. نمونه انتخاب شده سپس به صورت تصادفی در گروه آزمایش (20 نفر) و گروه (20 نفر) گمارش شدند. شرکتکنندگان در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری به مقیاس رابطه والد- فرزندی (1994)، پرسشنامهی انزوای اجتماعی (1978) و پرسشنامهی پرخاشگری (1992) پاسخ دادند. گروه آزمایش آموزش تنظیم هیجان را طی 8 جلسه 60 دقیقهای دریافت و گروه کنترل آموزشی را دریافت نکرد. نتایج نشان داد آموزش تنظیم هیجان در کاهش پرخاشگری و در افزایش روابط متقابل مادر- نوجوان اثربخش است و این اثربخشی تا مرحلهی پیگیری پایدار بوده است. اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش انزوای اجتماعی تأیید نشد. به نظر میرسد از طریق آموزش تنظیم هیجان میتوان زمینهی تقویت رابطهی مادر- نوجوان و کاهش پرخاشگری نوجوانان دختر را فراهم نمود.
شمارهی مقاله: 1
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/6/5 | انتشار: 1401/12/25
ارسال پیام به نویسنده مسئول