دوره 16، شماره 2 - ( 5-1400 )                   جلد 16 شماره 2 صفحات 48-37 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- گروه روان شناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
2- گروه روان شناسی تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3- گروه روان‌شناسی سلامت، تهران. ایران ، fatemeh2812@ymail.com
چکیده:   (958 مشاهده)
پژوهش حاضر به بررسی ویژگی‌های سرشت و منش شخصیت، کنترل خشم و تعصبات قومی افراد بومی و غیربومی شهر یاسوج در سال 1400 پرداخته است. این تحقیق از نوع پژوهش‌های علی- مقایسه‌ای، روش نمونه‌گیری به‌صورت خوشه‌ای ساده بوده است. اعضای نمونه،300 نفر (دو گروه بومی و غیربومی) جهت بررسی وارد تحقیق شدند. برای جمع‌آوری داده‌های تحقیق از مقیاس خشم اسپیلبرگر (STAXI-2) (1998)، پرسشنامه‌ی تعصب بهرمان (s.c.1392/2013)، پرسشنامه‌ی سرشت و منش (کونینگر، 1987) استفاده شد. یافته‌های پژوهش با استفاده از نرم‌افزار آماری SPSS-24 و روش تحلیل واریانس چند متغیره و تک متغیره مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفتند. بر اساس نتایج تحلیل آنوا از بین مؤلفه‌های سرشت مقیاس"نوجویی" بین افراد غیربومی و افراد بومی تفاوت معنی‌داری وجود دارد (05/0P) و دیگر مؤلفه‌های سرشت تفاوت معناداری یافت نشد. بین میانگین نمرات تعصبات (نژادی، جنسیتی، مذهبی، قوم مدارانه و تعصب قومی) در گروه‌های افراد بومی و غیربومی بیشتر و تفاوت معنی‌داری وجود دارد (01/0˂P) و نیز بین میانگین مؤلفهی حالت خشم، و صفت خشم و کنترل خشم در گروه‌های افراد غیربومی و بومی تفاوت معنی‌داری وجود ندارد (05/0P). در بین اعضای گروه در میزان کنترل خشم تفاوتی یافت نشد اما افراد بومی در مقیاس تعصبات قومی، دارای تعصب بیشتری بوده و همچنین در میزان منش نوجویی افراد غیربومی بیشتر بود و در دیگر متغیرهای سرشت و منش تفاوتی یافت نشد. در نتیجه می‌توان بیان کرد که در سرشت و منش و کنترل خشم در افراد بومی و غیربومی تفاوت دارند و فقط در نوجویی افراد غیربومی نمره‌ی بالاتری گرفتند و در میزان تعصبات، افراد بومی دارای نمره‌ی بالاتری نسبت به افراد غیربومی بودند. بنابراین در مدارس، اجتماع، سیاست‌گذاری‌ها بر میزان افزایش مهارت‌های کنترل خشم و بهبود صفات شخصیتی در گروه‌های بومی و غیربومی می‌توان بدون حساسیت به مسأله‌ی بومی‌گرایی سیاست‌گذاری انجام داد و در زمینه‌ی تعصبات افراد بومی که باعث عدم انعطاف‌پذیری روان‌شناختی افراد می‌شود برنامه‌های ویژه‌ی آموزشی و فرهنگی صورت داد.
متن کامل [PDF 1246 kb]   (205 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/6/30 | پذیرش: 1401/12/24 | انتشار: 1402/5/1

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق