1- کارشناس ارشد، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران
2- دانشیار گروه روانشناسی بالینی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده: (1097 مشاهده)
فرزندپروری باکفایت نوعی روش فرزندپروری مبتنی بر نظریه طرحواره درمانی است.این پژوهش باهدف تاثیر آموزش فرزندپروری باکفایت طرحواره محور بر همدلی مادر و پذیرش والدینی در مادران دارای کودک اختلال نقص توجه و بیشفعالی انجام گرفت. روش پژوهش آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری 1ماهه بود. جامعه آماری کلیه مادران دارای کودک اختلال نقص توجه و بیشفعالی بودند که در بهار 1402 به مراکز مشاوره آموزشوپرورش و بهزیستی مراجعه میکردند. از بین آنها 30 مادر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند که برای هر یک از دو گروه پژوهش 15 نفر در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه همدلی مادر دیویس (1983) و پذیرش والدینی پورتر (1954) بود. گروه آزمایش در هشت جلسه 90 دقیقهای تحت آموزش برنامه فرزند پروری باکفایت قرار گرفتند اما بیماران گروه کنترل هیچ مداخله درمانی دریافت نکردند. برای تجزیهوتحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با استفاده از نرمافزار آماری SPSS26 استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش فرزندپروری باکفایت طرحواره محور بر همدلی مادر و پذیرش والدینی مادران دارای کودک اختلال نقص توجه و بیشفعالی در مرحله پس آزمون اثربخشی معناداری داشته است و اثرات آموزش ها در مرحله پیگیری نیز باقی مانده است(001/0>p)؛ درنهایت نتایج نشان داد که بهمنظور افزایش همدلی مادر وپذیرش والدینی در مادران دارای کودکان نقص توجه و بیش فعالی میتوان از آموزش فرزندپروری باکفایت طرحواره محور استفاده نمود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/12 | ویرایش نهایی: 1404/4/27 | پذیرش: 1404/4/29 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/6/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول