دوره 18، شماره 1 - ( 4-1402 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 104-88 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، hassanabadi.hr@gmail.com
چکیده:   (399 مشاهده)
در همه جوامع، شکل­گیری سبک زندگی تا حد زیادی تابع باورها، معناها و ارزش­های زیربنایی فرهنگی است. با توجه به اهمیت این مفهوم و اثرات سبک زندگی بر تمامی حیطه­های زندگی افراد، هدف این پژوهش شناسایی باورهای بنیادی تعیین­کننده سبک زندگی در بافت فرهنگ ایرانی بود. در این پژوهش روش کیفی از نوع پدیدارشناسی روان‌شناختی استفاده شد که مبتنی ‌بر توصیف پدیده‌ها از منظر مشارکت‌کنندگان است. مشارکت‌کنندگان شامل 12 متخصص روان­شناسی، جامعه­شناسی و روان­شناسی اجتماعی بودند. داده­ها از طریق مصاحبه نیمه­ساختاریافته جمع‌آوری شدند. تحلیل داده‌ها نیز از طریق مراحل تحلیل داده­های کیفی کرسول انجام شد. تحلیل کیفی داده‌ها، چهار مقوله اصلی باورهای هستی­شناسی و معنوی، باورهای اجتماعی، باورهای خانوادگی و غایت­نگری و هدف در زندگی را نمایان ساخت. مقوله باورهای هستی­شناسی و معنوی شامل زیرمقوله‌های باور به آخرت یا مادی­گرایی، خداباوری، معنویت، خرافات و تقدس­گرایی بود. مقوله باورهای اجتماعی شامل ضرورت ارتباط و تعامل میان­فردی، عواطف اجتماعی، اعتبار اجتماعی، اهمیت مسائل شغلی، همراه شدن با دیگران و ارزش­های اجتماعی درمقابل فردگرایی بود. مقوله باورهای خانوادگی، باورهای خانواده‌محور و باورهای مرتبط به زندگی با همسر را دربرداشت و مقوله غایت­نگری و هدف در زندگی نیز شامل مسئولیت­پذیری نسبت به دیگران، رقابت­جویی و رشد، تحول با زمینه منفعت­جویی و لذت­جویی بود. یافته‎های این مطالعه باورهای تعیین­کننده سبک زندگی در بافت فرهنگ ایرانی را شناسایی کرد. از این یافته‌ها می­توان در برنامه‌ریزی‌ها، پژوهش‌ها، آموزش‌ و کمک به ارتقای سلامت فرد، خانواده و جامعه استفاده کرد.  
متن کامل [PDF 1074 kb]   (41 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/12/9 | ویرایش نهایی: 1403/5/23 | پذیرش: 1403/6/3 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/2/26 | انتشار: 1404/4/21

فهرست منابع
1. Agha Mollaei, S., Nikkhah, H., & Maghsoodi, S. (2020). Modernity, consumer culture and lifestyle One sociological study in Kerman. Culture - Communication Studies, 21, 193 - 228. [In Persian]
2. Allik, J., McCrae, R. R. (2004). Toward a geography of personality traits patterns of profiles across 36 cultures. J Cross- Cultural Psychology, 35(1), 13-28. [DOI:10.1177/0022022103260382]
3. Bahrami, F., Khajeh, A. H., Fatehizadeh, M., Abedi, M., Sajjadian, P. (2013). The Effect of Happiness Training Based on Cognitive Behavioral Approach on Quality of Marital Life in Married Males and Females. Knowledge & Research in Applied Psychology, 14(3), 11-21. [In Persian]
4. Cohen, A. B. (2015). Religion's profound influences on psychology morality, intergroup relations, self-construal, and enculturation. Curr Direct Psychol Sci, 24, 77-82. [DOI:10.1177/0963721414553265]
5. Corbin, J., & Strauss, A. (2008). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory (3rd ed.). Sage Publications. [DOI:10.4135/9781452230153]
6. Creswell, J. w. (2012). Educational research: planning, conducting and evaluating quantitative and qualitative research (Fourth edition). Pearson.
7. Dehghanian, H. (2012). Iranian Islamic lifestyle. Proceedings of the Pioneers of Progress Congress, 4, 666-674. [In Persian]
8. Ebrahim Abadi, H. (2012). An interdisciplinary approach to lifestyle: looking at Iranian society. Interdisciplinary studies in humanities, 5(4), 33-53. [In Persian]
9. Farahani, M. N., De Raad, B., Farzad, V., & Fotoohie, M. (2014). Taxonomy and structure of Persian personality-descriptive trait terms. International Journal of Psychology, 10,1-11. [In Persian] [DOI:10.1002/ijop.12133]
10. Graham, J., Nosek, B. A., Haidt, J., Iyer, R., Koleva, S., & Ditto, P. H. (2011). Mapping the moral domain. J Pers Soc Psychol, 101(2), 366-385. [DOI:10.1037/a0021847]
11. Okstin, D., & Kron, R. (2002). Lifestyle assessment and treatment. Translated by Hamid Alikzadeh, Mohsen Seifi & Forozan Karami. (2009). Rasesh [In Persian]
12. Fazel Ghane, H. (2012). Lifestyle based on Islamic teachings. Center for Islamic Research of Radio and Television [In Persian]
13. Hatonen, H., Suhonen, R., Warro, H., Pitkanen, A., Valimaki, M. (2010). Patient perception of patient education on psychiatric inpatient wards: a qualitative study. Journal of Psychiatric and Mental Health Nursing, 17(4), 335 - 41. [DOI:10.1111/j.1365-2850.2009.01530.x]
14. Hofstede, G., & McCrae, R. R. (2004). Personality and culture revisited: linking traits and dimensions of culture. Cross-Cultural Research, 38(1), 52-88. [DOI:10.1177/1069397103259443]
15. Highland, R. A., Kern, R. M., & Curlette, W. L. (2010). Murderers and nonviolent offenders: A test of Alfred Adler's theory of crime. The Journal of Individual Psychology, 66(4), 435-458.
16. Leu, J., Wang, J., & Koo, K. (2011). Are positive emotions just as "positive" across cultures? Emotion, 11, 994-999. [DOI:10.1037/a0021332]
17. Markus, H. R. (2004). Culture and personality: Brief for an arranged marriage. Journal of Research in Personality, 38(1), 75-83. [DOI:10.1016/j.jrp.2003.09.008]
18. Manaster, G. (2012). Adler, Alfred (1870-1937). In: Seel, N. M. (eds) Encyclopedia of the Sciences of Learning. Springer. [DOI:10.1007/978-1-4419-1428-6_1853]
19. Mehdizadeh, H. (2017). Reinterpretation of lifestyle in the field of psychology, sociology and Islam. Basic humanities research, 13, 91-124. [In Persian]
20. Miyamoto, Y., Uchida, Y., & Ellsworth, P.C. (2010). Culture and mixed emotions: Co-occurrence of positive and negative emotions in Japan and the United States. Emotion, 10(3), 404-415. [DOI:10.1037/a0018430]
21. Mosak, H. H., & Maniacci, M. (1999). A Primer of Adlerian Psychology: The Analytic-behavioral-cognitive Psychology of Alfred Adler. Routledge.
22. Moustakas, C. E. (1994). Phenomenological research methods. Sage Publications [DOI:10.4135/9781412995658]
23. Nikou Goftar, M. (2013). An interdisciplinary approach to social health, studying the antecedent role of individualism and collectivism. Quarterly Journal of Interdisciplinary Studies in Humanities, 6(2), 57 - 70. [In Persian]
24. Pahlavan, C. H. (2011). Ethnography (speeches reported in the field of culture and civilization). Ghatreh. [In Persian]
25. Poyafar, M. R., & Davari Moghadam, S. (2014). Examining the relationship between the trend towards a modern lifestyle and becoming conventional; An empirical study in Iran after the Islamic Revolution. Jarfa Pajouh, 4 , 29-51. [In Persian]
26. Richerson, P. J., Boyd, R., & Henrich, J. (2010). Gene-culture coevolution in the age of genomics. Proc Natl Acad Sci, 107, 8985-8992. [DOI:10.1073/pnas.0914631107]
27. Richman, J. (2001). Humor and creative lifestyles. American Journal of Psychotherapy, 55(3), 420-428. [DOI:10.1176/appi.psychotherapy.2001.55.3.420]
28. Sharifi, A. H. (2014). Iranian Islamic lifestyle. Aftab Tosee. [In Persian]
29. Saucier, G., Kenner, J., Iurino, K., Malham, P.B., Chen, Z., Thalmayer, A. G., & Shen-Miller, S. (2015). Cross-cultural differences in a global ''survey of world views''. J Cross-Cult Psychol, 46, 53-70. [DOI:10.1177/0022022114551791]
30. Shokri, O., Kormi Nouri, R., Farahani, M. N., Moradi, A. (2015). Cross-cultural validation of the multidimensional scale of perceived social support in Iranian and Swedish students. Iranian Cultural Research Quarterly, 9, 75 - 100. [In Persian]
31. Tashakkori, A., & Teddlie, C. (2003). Handbook of Mixed Methods in social and behavioral research. Sage.
32. Tsai, J. L. (2013). Dynamics of ideal affect. In D. Hermans, B. Rimé, & B. Mesquita (Eds.), Changing emotions (pp. 120-126). Psychology Press.
33. Vauclair, C. M., & Fischer, R. (2011). Do cultural values predict individuals' moral attitudes? A cross-cultural multilevel approach. European Journal of Social Psychology, 41, 645-657. [DOI:10.1002/ejsp.794]
34. Walizadeh, M. J. (2012). The necessity of providing a native definition (Iranian Islamic) of lifestyle. Cultural Engineering, 8, 30-55. [In Persian]
35. Yamaguchi, S., Kuhlman, D. M., & Sugimori, S. (1995). Personality correlates of allocentric tendencies in individualist and collectivist cultures. Journal of Cross-Cultural Psychology, 26(6), 658- 672. [DOI:10.1177/002202219502600609]
36. Yar Ahmadi, S., Zarei F., & Jafari, F. (2019). Consequences of Online Social Networks on the Life of Couples: A Qualitative Study Social Online Network Consequences. Iran J Health Educ Health Promot, 17 (1), 30-45In Persian] [DOI:10.30699/ijhehp.7.1.30]
37. Zargoushi, A. (2015). The concept, characteristics, and coordinates of Islamic-Iranian lifestyle. Proceedings of Congress of Progress Pioneers, 10, 536-541. [In Persian]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق