1- دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
2- دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران ، dr_hassanabadi@khu.ac.ir
چکیده: (1173 مشاهده)
پژوهشهای متعدد نشان دادهاند علیرغم گسترش فناوریهای نوین ارتباطی، مدارس در پیاده کردن ایده رابطه بین خانه و مدرسه و راههای موثر درگیر کردن والدین در فعالیتهای تحصیلی فرزندانشان و در نتیجه بهبود پیامدهای تحصیلی آنها موفق نبودند. مطالعه حاضر با هدف شناسایی تأثیر درگیر کردن والدین در رابطه بین خانه و مدرسه در بستر فناوری پوشه کار ابر ـ محور بر مشغولیت تحصیلی فرزندانشان انجام شد. در یک طرح شبهآزمایشی از نوع پسآزمون با یک گروه کنترل و پیگیری یک ماهه 30 نفر از دانشآموزان دختر پایه سوم دبستان بهصورت داوطلب در گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. در گروه آزمایش پوشه کار تعاملی و در گروه کنترل پوشه کار نمایشی طراحی شد. دانشآموزان گروه آزمایش به همراه والدین خود بهمدت 2 ماه از طریق پوشه کار ابر ـ محور با معلمان خود از طریق فرایند بازخورد و بازاندیشی در تعامل بودند. دانشآموزان مشارکتکننده بعد از اجرا و در مرحله پیگیری یک ماهه به پرسشنامه مشغولیت تحصیلی ریو و تسنگ (2011) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس اندازههای مکرر نشان داد که درگیرکردن والدین در رابطه بین خانه و مدرسه در فضای پوشهکار ابر ـ محور در هر چهار عامل مشغولیت تحصیلی (شناختی، رفتاری، هیجانی و عاملی) فرزندانشان معنیدار بود. تحلیل لاگ کاربران بهمنظور بررسی میزان مشغولیت تحصیلی و تعامل دانشآموزان در فضای پوشهکار ابر ـ محور نشان داد که دانشآموزان گروه آزمایش به لحاظ کمّی و کیفی بیشتر از گروه کنترل مشغول فعالیتهای یادگیری شده بودند. به نظر میرسد پوشه کار ابر ـ محور بستر نوآورانهای برای درگیر کردن والدین در یادگیری فرزندانشان و پر کردن شکاف بین خانه و مدرسه عمل میکند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/12/13 | ویرایش نهایی: 1403/2/18 | پذیرش: 1403/3/5 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/5/12
ارسال پیام به نویسنده مسئول