دوره 18، شماره 1 - ( 4-1402 )                   جلد 18 شماره 1 صفحات 13-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران ، s-shahidi@sbu.ac.ir
چکیده:   (432 مشاهده)
اختلال اضطراب‌فراگیر شیوع قابل ‎توجهی دارد و با ناراحتی روانی و یا اختلال در زندگی روزمره مرتبط ‌است؛ بنابراین شناخت عوامل موثر بر شکل‌گیری آن اهمیت دارد. هدف اول پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی‌گر تجربه‌ مکرر ناهم‌خوانی در رابطه‌ استانداردهای بالا با علایم اختلال اضطراب‌فراگیر بود. هدف دوم، بررسی یک مدل ترکیبی میانجی‌گری تعدیل‌شده برای رابطه استانداردهای بالا با علایم اضطراب‌فراگیر بود که تجربه‌ مکرر ناهم‌خوانی نقش میانجی‌گر و باورهای خودکارآمدی کلی نقش تعدیل‌گر دارد. طرح پژوهش حاضر از نوع هم‌بستگی بود. جامعه‌ پژوهش، افراد 18 سال  به بالای حاضر در شهر تهران در بازه‌ زمانی 20 آبان تا 5 آذر سال 1402 بود. نمونه‌ای شامل 382 نفر از افراد حاضر در 11 منطقه‌ از شهر تهران به شیوه‌ خوشه‌ای سه مرحله انتخاب شد. ابزارهای اندازه‌گیری پژوهش شامل زیرمقیاس کمال‌گرایی جامعه‌مدار، مقیاس کوتاه اختلال اضطراب‌فراگیر، زیرمقیاس ناهم‌خوانی و مقیاس خودکارآمدی کلی بود. برای آزمون مدل میانجی‌گری، اثر غیرمستقیم استانداردهای بالا بر علایم اختلال اضطراب‌فراگیر بررسی شد که معنادار بود. بنابراین شواهد آماری از نقش میانجی‌گری نسبی تجربه‌ مکرر ناهم‌خوانی حمایت ‌کرد. برای آزمون مدل میانجی‌گری تعدیل‌شده، موافق با پیشنهاد هیز (2022) معناداری اثر شرطی غیرمستقیم، بر اساس شاخص میانجی‌گری تعدیل‌شده بررسی شد که معنادار نبود. بنابراین مدل ترکیبی میانجی‌گری تعدیل‌شده تایید نشد. تایید نقش میانجی‌گری تجربه‌ مکرر ناهم‌خوانی نشان می‌دهد هرچه افراد استانداردهای بالاتری داشته باشند، یعنی زنجیره‌های علّی گسترده‌تری شامل محتوای چگونگی دست‌یابی به پیامدها یا خواسته‌های خود داشته‌باشند، احتمال تجربه‌ مکرر ناهم‌خوانی و درنتیجه، احتمال شکل‌گیری علایم اضطراب‌فراگیر برایشان بیشتر خواهدبود. رد مدل ترکیبی میانجی‌گری تعدیل‌شده می‌تواند به عوامل مختلفی مانند تعامل‌های پیچیده بین متغیرهای میانجی‌گر و تعدیل‌گر، یا ویژگی‌های زیرمقیاس ناهم‌خوانی مورد استفاده نسبت‌ داده‌شود.
متن کامل [PDF 1043 kb]   (59 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/2/17 | ویرایش نهایی: 1403/9/9 | پذیرش: 1403/12/7 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/3/1 | انتشار: 1404/4/21

فهرست منابع
1. Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W H Freeman & Co
2. Besharat, M. A., Farahmand, H., & Ebrahimi, F. (2021). The Mediating Role of Difficulties in Emotion Regulation on the Relationship between Dimensions of Perfectionism and Depression and Anxiety Symptoms. Research in Clinical Psychology and Counseling, 10(2), 25-44. [In Persian, 1399]
3. Besharat, M. A. (2007). Development and Validation of Tehran Multidimensional Perfectionism Scale. Psychological researches, 10(1-2), 49-67. [In Persian, 1386]
4. Burcaş, S., & Creţu, R. Z. (2021). Multidimensional Perfectionism and Test Anxiety: a Meta-analytic Review of Two Decades of Research. Educational Psychology Review, 33(1), 249-273. [DOI:10.1007/s10648-020-09531-3]
5. Callaghan, T., Greene, D., Shafran, R., Lunn, J., & Egan, SJ. (2024). The relationships between perfectionism and symptoms of depression, anxiety and obsessive-compulsive disorder in adults: a systematic review and meta-analysis. Cognitive Behaviour Therapy, 53(2), 121-132. [DOI:10.1080/16506073.2023.2277121]
6. Dugas, M. J., & Robichaud, M. (2007). Cognitive-behavioral Treatment for Generalized Anxiety Disorder: From Science to Practice. Routledge. [DOI:10.1093/oxfordhb/9780195307030.013.0027]
7. Carver, C. S., & Scheier, M. F. (1998). On the self-regulation of behavior. Cambridge University Press. [DOI:10.1017/CBO9781139174794]
8. Ecer, E. (2022). Attachment-Related Anxiety and Religiosity as Predictors of Generalized Self-Efficacy and Dispositional Hope .Psychology in Russia: State of the Art, 15(3), 21-37. [DOI:10.11621/pir.2022.0302]
9. Frost, R. O., Marten, P., Lahart, C., & Rosenblate, R. (1990). The dimensions of perfectionism. Cognitive Therapy and Research, 14(5), 449-468. [DOI:10.1007/BF01172967]
10. George, D., & Mallery, P. (2003). SPSS for Windows Step by Step: A Simple Guide and Reference, 11.0 Update. Allyn and Bacon.
11. Gilmour, H. (2016). Threshold and subthreshold Generalized Anxiety Disorder and suicide ideation. Health Reports, 27(11), 13-21.
12. Gnilka, P., Ashby, J., & Noble, C. (2012). Multidimensional Perfectionism and Anxiety: Differences Among Individuals With Perfectionism and Tests of a Coping‐Mediation Model. Journal of Counseling & Development, 90(4), 327-436. [DOI:10.1002/j.1556-6676.2012.00054.x]
13. Hayes, A. F. (2022). Introduction to Mediation, Moderation, and Conditional Process Analysis: A Regression-Based Approach (3rd ed.). Guilford Publications.
14. Hewitt, P. L., & Flett, G. L. (1991). Perfectionism in the self and social contexts: Conceptualization, assessment, and association with psychopathology. Journal of Personality and Social Psychology, 60(3), 456-470. [DOI:10.1037/0022-3514.60.3.456]
15. Huamán-Tapia, E., Almanza-Cabe, R. B., Sairitupa-Sanchez, L. Z., Morales-García, S. B., Rivera-Lozada, O., Flores-Paredes, A., & Morales-García, W. C. (2023). Critical Thinking, Generalized Anxiety in Satisfaction with Studies: The Mediating Role of Academic Self-Efficacy in Medical Students. Behavioral Sciences, 13(8): 665. [DOI:10.3390/bs13080665]
16. Jerusalem, M., & Schwarzer, R. (1992). Self-efficacy as a resource factor in stress appraisal processes. In R. Schwarzer (Ed.), Self-efficacy: Thought control of action. (pp. 195-213). Hemisphere Publishing Corp.
17. Liddell, H. S. (1950). The role of vigilance in the development of animal neurosis. In P. H. Hoch & J. Zubin (Eds.), Anxiety (pp. 183-196). Grune & Stratton. [DOI:10.1037/11273-010]
18. Lunn, J., Greene, D., Callaghan, T., & Egan, SJ. (2023). Associations between perfectionism and symptoms of anxiety, obsessive-compulsive disorder and depression in young people: a meta-analysis. Cognitive Behaviour Therapy, 52(5), 460-487. [DOI:10.1080/16506073.2023.2211736]
19. Naeinian, M., Shaeiri, M., Sharifi, M., Hadian, M. (2011). Examining reliability and validity of the short scale of generalized anxiety disorder (GAD-7). Personality and clinical psychology, 16(3), 41-50. [In Persian, 1390]
20. Nunnally, J. (1994). Psychometric theory. McGraw-Hill.
21. Oatley, K. (1992). Best Laid Schemes: The Psychology of the Emotions. Cambridge University Press.
22. Pekrun, R. (2019). Expectancy-Value Theory of Anxiety: Overview and Implications. In D. G. Forgays, T. Sosnowski, & K. Wrzesniewski (Eds.), Anxiety (pp. 23-42). Taylor & Francis. [DOI:10.4324/9781315825199-3]
23. Reisenzein, R. (2009). Emotions as metarepresentational states of mind: Naturalizing the belief-desire theory of emotion. Cognitive Systems Research, 10(1), 6-20. [DOI:10.1016/j.cogsys.2008.03.001]
24. Robichaud, M., & Dugas, M. J. (2016). The Generalized Anxiety Disorder Workbook: A Comprehensive CBT Guide for Coping with Uncertainty, Worry, and Fear. New Harbinger Publications, Inc.
25. ShirMohammady, F., Kakavand, A.,& ShamsEsfandAbad, H. (2016). The relationship between perfectionism and generalized anxiety disorder with mediating role of perseverative thinking. Practical Psychology, 37(10), 107-123. [In Persian, 1395]
26. Scherbaum, C. A., Cohen-Charash, Y., & Kern, M. J. (2006). Measuring General Self-Efficacy: A Comparison of Three Measures Using Item Response Theory. Educational and Psychological Measurement, 66, 1047-1063. [DOI:10.1177/0013164406288171]
27. Schwarzer, R., & Jerusalem, M. (1995). Generalized Self-Efficacy Scale. In J. Weinman, S. Wright, & M. Johnston (Eds.), Measures in Health Psychology: A User's Portfolio. Causal and Control Beliefs (pp. 35-37). Windsor: Nfer-Nelson. [DOI:10.1037/t00393-000]
28. Shastri, L. (1999). Advances in SHRUTI-A Neurally Motivated Model of Relational Knowledge Representation and Rapid Inference Using Temporal Synchrony. Applied Intelligence, 11(1), 79-108. [DOI:10.1023/A:1008380614985]
29. Shastri, L., & Ajjanagadde, V. (1993). From simple associations to systematic reasoning: A connectionist representation of rules, variables and dynamic bindings using temporal synchrony. Behavioral and Brain Sciences, 16(3), 417-494. [DOI:10.1017/S0140525X00030910]
30. Slaney, R., Rice, K., Mobley, M., Trippi, J., & Ashby, J. (2001). The Revised Almost Perfect Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 34 (3), 130-145. [DOI:10.1080/07481756.2002.12069030]
31. Sloman, A., & Croucher, M. (1981, September). You Don't Need a Soft Skin to Have a Warm Heart: Towards a Computational Analysis of Motives and Emotions. Aaron's personal details.
32. Spitzer, R. L., Kroenke, K., Williams, J. B., & Löwe, B. (2006). A brief measure for assessing generalized anxiety disorder: the GAD-7. Archives of Internal Medicine, 166(10), 1092-1097. [DOI:10.1001/archinte.166.10.1092]
33. Wendelken, C., & Shastri, L. (2000, May 23-26). Probabilistic Inference and Learning in a Connectionist Causal Network. In H. H. Bothe, & R. Rojas (Eds.), Proceedings of the Second International Symposium on Neural Computation, (pp. 26-28). ICSC Academic Press.
34. Wendelken, C., & Shastri, L. (2002). Combining belief and utility in a structured connectionist agent architecture. In W. D. Gray, & C. D. Schunn(Eds.), Proceedings of the Twenty-fourth Annual Conference of the Cognitive Science Society (pp. 926-931). [DOI:10.4324/9781315782379-194]

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق