1- دانشگاه اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
2- واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، bahramipourisfahani@yahoo.com
چکیده: (151 مشاهده)
هدف پژوهش تاثیر آموزش نوجوان کامیاب بر خود شفقتی، هدفمندی، دیدگاهگیری و ارزشهای فردی نوجوانان 15 تا 18 ساله بود. روش پژوهش آزمایشی با طرح دو گروه آزمایش و کنترل با پیشآزمون-پسآزمون و دوره پیگیری 45 روز بود و جامعه آماری شامل نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر اصفهان در بهار 1402 بود که به شیوه نمونهگیری در دسترس تعداد 40 نفر از نوجوانان مراکز مشاوره تخصصی کودک و نوجوان با در نظر گرفتن ملاکهای ورود و خروج، مطالعه، انتخاب و سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هرکدام 20 نفر)گمارده شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای خودشفقتی (نف، 2003)، هدفمندی (کرامبا و ماهولیک، 1969)، دیدگاهگیری اجتماعی (محققی، 1395) و ارزشهای فردی (شوارتز و بردی، 2001) بود. همچنین گروه آزمایش طی 12 جلسه 60 دقیقهای، آموزش نوجوان کامیاب هی، سیاروچی، سی هیز (2015) ترجمه معین و مظاهری (1400)، را دریافت و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و از طریق نرم افزار آماری SPSS 23 تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد که آموزش نوجوان کامیاب بر خودشفقتی، هدفمندی، دیدگاهگیری و ارزشهای فردی نوجوانان 15 تا 18 ساله موثر بودهاست (05/0>p). بنابراین میتوان چنین نتیجهگیری نمود که آموزش نوجوان کامیاب درمانی مناسب برای نوجوانان 15 تا 18 ساله است. از این رو پیشنهاد میگردد مشاوران و روانشناسان در حیطه نوجوان از این روش درمانی نوین استفاده نمایند.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/3/25 | ویرایش نهایی: 1404/2/26 | پذیرش: 1403/12/7 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1404/2/26
ارسال پیام به نویسنده مسئول