1- دانشگاه اصفهان ، a.abeedi@edu.ui.ac.ir
2- دانشگاه تهران
چکیده: (11243 مشاهده)
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی و مقایسه ویژگیهای عصب- روانشناختی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و عادی انجام شد. نمونه پژوهش 30 نفر از دانشآموزان پایه چهارم دبستان با ناتوانی یادگیری ریاضی و 30 نفر دانشآموز عادی (بدون ناتوانی یادگیری ریاضی) پایه چهارم دبستان شهر اصفهان بودند. مقیاس عصب-روانشناختی نپسی (NEPSY)، مقیاس هوش کودکان وکسلر(WISC) ،مقیاس تشخیص حساب نارسایی(DDT) و مصاحبه بالینی در مورد شرکتکنندگان اجرا شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین ویژگیهای عصب- روانشناختی شامل کارکردهای اجرایی، توجه، زبان، پردازش بینایی- فضایی، حافظه و یادگیری دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی و عادی تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج این پژوهش نشان داد که دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی دارای نارساییهای عصب- روانشناختی هستند. نتایج این پژوهش میتواند در تشخیص و طراحی مداخلات عصب-روانشناختی برای دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی مفید باشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1392/8/29 | ویرایش نهایی: 1392/8/29 | پذیرش: 1392/9/4 | انتشار: 1392/9/4
ارسال پیام به نویسنده مسئول