[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 4، شماره 2 - ( 11-1388 ) ::
جلد 4 شماره 2 صفحات 3-15 برگشت به فهرست نسخه ها
تفکر انتقادی، سبک‌های هویت و تعهد هویت در نوجوانان: ارائه یک مدل علّی
الهه حجازی ، سمیه برجعلی لو
دانشگاه تهران ، ehejazi@ut.ac.ir
چکیده:   (4964 مشاهده)
چکیده این مطالعه با هدف بررسی رابطه مؤلفه‌های تمایلات تفکر انتقادی با تعهد هویت به ‌واسطه سبک‌های پردازش هویت (سبک هویت اطلاعاتی، سبک هویت هنجاری و سبک هویت مغشوش- اجتنابی) انجام شد. به همین منظور400 دانش‌آموز پایه سوم رشته ریاضی- فیزیک (200 دختر، 200 پسر) به‌طور تصادفی از میان دبیرستان‌های دولتی شهر تهران انتخاب شدند و به پرسشنامه تمایلات تفکر انتقادی کالیفرنیا (CCTDI؛ پیتر فشیون، نورن فشیون و گانکرلو، 2001) و مقیاس سبک‌های پردازش هویت (ISI؛ برزونسکی، 1989) پاسخ دادند. یافته‌های حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که مؤلفه‌های تفکر انتقادی به -واسطه متغیر سبک‌های هویت اطلاعاتی، هنجاری و مغشوش- اجتنابی اثر غیرمستقیم بر تعهد هویت دارند. متغیرهای جستجوگری حقایق، نظام‌مندی و تحلیل‌گری به ‌واسطه سبک هویت اطلاعاتی و متغیرهای نظام‌مندی و تحلیل-گری با واسطه سبک هویت هنجاری تأثیر غیرمستقیم و مثبت بر تعهد هویت داشتند. از میان مؤلفه‌های تفکر انتقادی، تحلیل‌گری اثر مستقیم و منفی بر سبک هویت مغشوش- اجتنابی داشت. به این ترتیب نقش واسطه‌ای سبک‌های پردازش هویت در رابطه میان مؤلفه‌های تفکر انتقادی و تعــهد هویت تائید شد.
واژه‌های کلیدی: تمایل تفکر انتقادی، سبک هویت، تعهد هویت، تحلیل مسیر
متن کامل [PDF 1777 kb]   (996 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۲/۹/۴ | پذیرش: ۱۳۹۲/۹/۴ | انتشار: ۱۳۹۲/۹/۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >


XML   English Abstract   Print



دوره 4، شماره 2 - ( 11-1388 ) برگشت به فهرست نسخه ها
روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران Contemporary Psychology, Biannual Journal of the 

Iranian Psychological Association
Persian site map - English site map - Created in 0.052 seconds with 803 queries by yektaweb 3604