دوره 4، شماره 2 - ( 11-1388 )                   جلد 4 شماره 2 صفحات 70-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه محقق اردبیلی ، hajloo53@yahoo.com
چکیده:   (11300 مشاهده)
طی یک آزمایش، تأثیر اسناد رفتار ضد تصور قالبی به علل پایدار درونی، بر تغییر تصور قالبی (در شرایط ترجیح درون‌گروهی) آزموده شد. مطالعه مقدماتی نشان داد که دانشجویان دانشگاه‌های دولتی نگرشی منفی نسبت به میزان بهره هوشی دانشجویان دانشگاه آزاد در مقایسه با دانشجویان دولتی دارند. از همین تصور قالبی به‌عنوان وسیله‌ای جهت تعیین شرایط ترجیح درون‌گروهی استفاده شد. در آزمایش اصلی، 80 نفر از دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی (30 پسر،50 دختر) به‌‌طور تصادفی به 8 گروه آزمایشی تقسیم شدند. در موقعیت‌های آزمایشی، رفتار ضد تصور قالبی فرد هدف به علل پایدار درونی، ناپایدار درونی و یا علل بیرونی نسبت داده شد. آزمودنی‌های کنترل با هیچ تبیینی برای رفتار فرد هدف مواجه نشدند. مقیاس‌های آشکار محقق‌ساخته و همچنین آزمون تداعی ناآشکار (IAT؛ گرین والد، مک‌گی و شوارتز، 1998) نیز با تغییراتی به‌کار رفت. هماهنگ با نظریه ناهماهنگی شناختی، نتایج نشان داد، زمانی که رفتار ضد تصور قالبی به علل درونی پایدار نسبت داده شد، تصور قالبی آشکار بیشتر دستخوش تغییر گردید، اما سطح ناآشکار تصور قالبی از دست‌کاری‌های اسناد علّی تأثیر نپذیرفت. همچنین به غیر از موقعیت آزمایشی اسناد علّی درونی پایدار، در سایر موقعیت‌های آزمایشی همبستگی بالا بین دو سطح تصور قالبی (آشکار و ناآشکار) وجود داشت. نتایج حاکی از تغییرپذیری تصور قالبی آشکار و مقاومت تصور قالبی ناآشکار، در برابر اسناد رفتار ضد تصور قالبی به علل پایدار درونی، در شرایط ترجیح درون‌گروهی بود.
متن کامل [PDF 1701 kb]   (2409 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1392/9/4 | پذیرش: 1392/9/4 | انتشار: 1392/9/4

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق