[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 11، شماره 1 - ( 6-1395 ) ::
جلد 11 شماره 1 صفحات 103-117 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت ورز بر تعدیل روانسازه های ناسازگار و کاهش عواطف منفی دانش آموزان مبتلا به اختلال ریاضی
زیبا برقی ایرانی ، محمد جواد بگیان کوله مرز، مجتبی بختی
دانشگاه پیام نور تهران ، z__irani@pnu.ac.ir
چکیده:   (739 مشاهده)

یکی از مهم­ترین ارکان رشد و توسعه زندگی فردی و اجتماعی یادگیری است. امروزه اختلال ریاضی به عنوان مانعی مهم در راه پیشرفت تحصیلی و یادگیری افراد تلقی می­ شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت­ ورز، بر تعدیل روانسازه­ های ناسازگار و کاهش عواطف منفی دانش ­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی بود. این پژوهش نیمه­ آزمایشی و به شیوه پیش آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه پژوهش، شامل 40 نفر از دانش ­آموزان دختر 14 تا 16 ساله مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی شهرستان دلفان بودند که بعد از شناسایی به وسیله آزمون ریاضی کی ­مت (KMS) و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس دانش­ آموزان به پرسشنامه­ روانسازه­ های ناسازگار اولیه (YSQ-SF) و فهرست عواطف مثبت و منفی (PANAS) پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقه­ ای آموزش ذهن شفقت­ ورز دریافت کردند. سپس از هر دو گروه، پیش­ آزمون- پس­ آزمون به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت­ ورز، بر روانسازه های ناسازگار و عواطف منفی دانش­ آموزان دختر مبتلا به اختلال ریاضی موثر است. بنابراین پیشنهاد می شود که این برنامه درمانی به منظور کاهش عواطف منفی و جلوگیری از شکل ­گیری روانسازه­ های ناسازگار در دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: ذهن شفقت ورز، روانسازه ناسازگار، عاطفه منفی، اختلال ریاضی
متن کامل [PDF 1512 kb]   (996 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۳/۷/۳ | پذیرش: ۱۳۹۵/۱/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۵/۷/۲۲
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


دوره 11، شماره 1 - ( 6-1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران Contemporary Psychology, Biannual Journal of the 

Iranian Psychological Association
Persian site map - English site map - Created in 0.053 seconds with 790 queries by yektaweb 3430