دوره 11، شماره 1 - ( 6-1395 )                   جلد 11 شماره 1 صفحات 117-103 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشگاه پیام نور تهران ، z__irani@pnu.ac.ir
2- دانشگاه پیام نور تهران
چکیده:   (8142 مشاهده)

یکی از مهم­ترین ارکان رشد و توسعه زندگی فردی و اجتماعی یادگیری است. امروزه اختلال ریاضی به عنوان مانعی مهم در راه پیشرفت تحصیلی و یادگیری افراد تلقی می­ شود. هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت­ ورز، بر تعدیل روانسازه­ های ناسازگار و کاهش عواطف منفی دانش ­آموزان مبتلا به اختلال ریاضی بود. این پژوهش نیمه­ آزمایشی و به شیوه پیش آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل اجرا شد. نمونه پژوهش، شامل 40 نفر از دانش ­آموزان دختر 14 تا 16 ساله مبتلا به ناتوانی یادگیری ریاضی شهرستان دلفان بودند که بعد از شناسایی به وسیله آزمون ریاضی کی ­مت (KMS) و انجام مصاحبه بالینی ساختاریافته، انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. سپس دانش­ آموزان به پرسشنامه­ روانسازه­ های ناسازگار اولیه (YSQ-SF) و فهرست عواطف مثبت و منفی (PANAS) پاسخ دادند. گروه آزمایش به مدت 12 جلسه 90 دقیقه­ ای آموزش ذهن شفقت­ ورز دریافت کردند. سپس از هر دو گروه، پیش­ آزمون- پس­ آزمون به عمل آمد. نتایج پژوهش نشان داد که درمان شناختی مبتنی بر ذهن شفقت­ ورز، بر روانسازه های ناسازگار و عواطف منفی دانش­ آموزان دختر مبتلا به اختلال ریاضی موثر است. بنابراین پیشنهاد می شود که این برنامه درمانی به منظور کاهش عواطف منفی و جلوگیری از شکل ­گیری روانسازه­ های ناسازگار در دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.

متن کامل [PDF 1512 kb]   (8790 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي |
دریافت: 1393/7/3 | ویرایش نهایی: 1397/11/8 | پذیرش: 1395/1/21 | انتشار: 1395/7/22

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر، دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق