1- مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران.
2- مرکز تحقیقات سلامت جامعه، واحد اصفهان(خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، i.sajjadian@khuisf.ac.ir
چکیده: (694 مشاهده)
فرزندپروری باکفایت در مورد حفاظت، حمایت، تأمین متعادل و رضایتبخش نیازهای کودک است. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آموزش فرزندپروری باکفایت طرحواره محور بر همدلی مادر و پذیرش والدینی در مادران دارای کودک اختلال نقص توجه و بیشفعالی انجام گرفت. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری 1ماهه بود. جامعه آماری کلیه مادران دارای کودک اختلال نقص توجه و بیشفعالی بودند که در بهار 1402 به مراکز مشاوره آموزش و پرورش و بهزیستی مراجعه می کردند. از بین آنها 30 مادر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند که برای هر یک از دو گروه پژوهش 15 نفر در نظر گرفته شد. ابزارهای پژوهش پرسشنامه همدلی مادر دیویس (1983) و پذیرش والدینی پورتر (1954) بود. گروه آزمایش در هشت جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش برنامه فرزندپروری باکفایت قرار گرفتند اما بیماران گروه کنترل هیچ مداخله درمانی دریافت نکردند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیره با استفاده از نرم افزار آماری SPSS24 استفاده شد. نتایج نشان داد بین میانگین نمرات همدلی و پذیرش والدینی در مرحله ی پیش آزمون، پس آزمون و مرحله ی پیگیری به طور کلی تفاوت معنی داری وجود دارد. یافته های تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش فرزندپروری باکفایت طرحواره محور بر همدلی مادر و پذیرش والدینی مادران دارای کودک اختلال نقص توجه و بیشفعالی اثربخشی معناداری داشته است (p<0/001 ) ؛ در نهایت نتایج نشان داد که بهمنظور افزایش همدلی مادر وپذیرش والدینی در مادران دارای کودکان نقص توجه و بیش فعالی میتوان از آموزش فرزندپروری باکفایت طرحواره محور بهره برد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1402/6/12 | پذیرش: 1402/10/24
ارسال پیام به نویسنده مسئول