1- دانشگاه شهید بهشتی ، oshokri@yahoo.com
2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (8408 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای استرس تحصیلی در رابطه بین ترس از ارزیابی منفی و بهزیستی هیجانی در نوجوانان تیزهوش و عادی انجام شد. به این منظور، تعداد 680 نوجوان (325 نفر عادی و 355 نفر تیزهوش) به نسخه کوتاه مقیاس ترس از ارزیابی منفی (BFNES)، مقیاس استرس ناشی از انتظارات تحصیلی (AESI) و مقیاسهای بهزیستی ذهنی (SSW) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که در کل نمونه و در هر دو گروه نمونه نوجوانان تیزهوش و عادی، الگوی مفروض نقش واسطهای استرس تحصیلی در رابطه بین ترس از ارزیابی منفی و بهزیستی هیجانی با دادهها برازش مطلوبی داشت. علاوه بر این، نتایج تخصیص گروهی روابط ساختاری بین متغیرهای چندگانه نشان داد که روابط بین ترس از ارزیابی منفی، استرس تحصیلی و بهزیستی هیجانی در دو گروه نوجوانان تیزهوش و عادی همارز بودند. در نهایت، نتایج نشان داد که در مدل کلی و مدلهای مربوط به هر یک از دو گروه تیزهوش و عادی، تمامی وزنهای رگرسیونی از لحاظ آماری معنادار بودند و متغیرهای پیشبین بین 15 تا 18 درصد از پراکندگی متغیر عاطفه منفی و بین 13 تا 21 درصد از پراکندگی متغیر عاطفه مثبت را تبیین کردند. پژوهش حاضر نشان داد که بخشی از تمایز در میزان تجارب هیجانی مثبت و منفی نوجوانان تیزهوش و عادی در مواجهه با بدکارکردیهای بینفردی در موقعیتهای تحصیلی، از طریق تفاوت در سطح استرس ادراک شده آنها در پاسخ به مطالبات زندگی تحصیلی قابل تبیین است.
واژههای کلیدی: هوش،
استرس،
بهزیستی
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1393/6/25 | ویرایش نهایی: 1394/7/4 | پذیرش: 1393/12/18 | انتشار: 1394/6/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول