1- آموزش و پرورش
2- عضو گروه مشاوره، دانشگاه شهید چمران اهواز ، sodani_m@scu.ac.ir
3- عضو گروه مشاوره دانشگاه شهید چمران اهواز
چکیده: (5951 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان گروهی فعّالسازی رفتاری بر کاهش علائم افسردگی، اجتناب شناختی – رفتاری و افزایش کیفیت زندگی انجام شد. تعداد 40 نفر از دانشجویان مبتلا به افسردگی پس از احراز شرایط پژوهش، انتخاب و در دو گروه درمان فعّالسازی رفتاری (20 نفر) و کنترل (20 نفر) قرارگرفتند. گروه آزمایشی، 8 جلسه درمان فعّالسازی رفتاری را دریافتکرد. شرکتکنندگان، مقیاس افسردگی بک (BDI-II)، پرسشنامۀ اجتناب شناختی-رفتاری (CBAD) و پرسشنامۀ کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF) را در سه مرحلۀ پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری تکمیلکردند. یافتههای پژوهش نشان داد که درمان فعّالسازی رفتاری بر روی کاهش نشانههای افسردگی و اجتناب شناختی- رفتاری اثربخش است امّا بر روی کیفیت زندگی تأثیر معنیداری ندارد. بر اساس نتایج تحقیق حاضر، درمان فعالسازی رفتاری به شیوۀ گروهی، بر کاهش نشانههای افسردگی و اجتناب شناختی- رفتاری در دانشجویان مؤثّر است. نتایج این پژوهش میتواند برای متخصصان بالینی و مشاوران در مراکز مشاوره دانشگاهی تلویحات کاربردی داشتهباشد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1396/3/13 | ویرایش نهایی: 1397/4/1 | پذیرش: 1397/2/21 | انتشار: 1397/3/13
ارسال پیام به نویسنده مسئول