دوره 14، شماره 2 - ( 11-1398 )                   جلد 14 شماره 2 صفحات 53-60 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


1- دانشجوی دکتری روان‌شناسی، گروه روانشناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران
2- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، بوشهر، ایران ، ezatdeyreh@gmail.com
3- استادیار گروه روان‌شناسی، واحد بوشهر، دانشگاه پیام نور، بوشهر، ایران
4- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شیراز، مرکز تحقیقات هماتولوژی، شیراز، ایران
چکیده:   (563 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بهبود حافظه‌ی فعال و سرعت پردازش در کودکان و نوجوانان بقایافته از سرطان لوسمی لنفوبلاستی حاد که شیمی‌درمانی دریافت کرده­اند، با بهره­گیری از درمان شناختی رفتاری آموزش تطابق توجه و حافظه انجام شده است.
نمونه‌ی مطالعه حاضر شامل 60 کودک و نوجوان بقایافته از لوسمی لنفوبلاستیک حاد با سابقه‌ی شیمی‌درمانی است که به مرکز درمانی امام رضا (ع) شهر شیراز مراجعه نموده­‌اند. شرکت‌کنندگان به شیوه‌ی تصادفی در دو گروه مداخله (آزمایشی) و انتظار (کنترل) قرار داده شدند. گروه آزمایش به مدت 2 ماه مورد آموزش و مداخله قرار گرفتند. داده‌ها به کمک آزمون هوش وکسلر کودکان نسخه‌ی چهار، در سه مرحله‌ی پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری (2 ماه پس از پس‌آزمون) جمع‌آوری شد. تحلیل آماری در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام شد.
نتایج نشان داد که تغییرات مثبت معناداری در حافظه‌ی فعال و سرعت پردازش گروه آزمایش حاصل شده است (0/01P<).
بنابراین، می‌توان گفت آموزش تطابق توجه و حافظه مبتنی بر رویکرد شناختی رفتاری، می­تواند بر حافظه‌ی فعال و سرعت پردازش کودکان بقایافته از سرطان با سابقه شیمی‌درمانی مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 876 kb]   (285 دریافت) |   |   متن کامل (HTML)  (87 مشاهده)  
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/7/8 | پذیرش: 1399/8/24 | انتشار: 1399/11/18

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق