دوره 15، شماره 1 - ( 5-1399 )                   جلد 15 شماره 1 صفحات 148-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه روانشناسی، دانشگاه لرستان، خرم‌آباد، ایران ، Zarei.s@lu.ac.ir
چکیده:   (2162 مشاهده)
پژوهش حاضر توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانش­آموزان پسر دوره دوم متوسطه شهر نورآباد در سال تحصیلی 2020-2019 / 1399- 1398  بود. از این جامعه تعداد 318 نفر با استفاده از روش نمونه‌برداری خوشه­­ای چندمرحله­ای انتخاب شدند. داده­ها با استفاده از سیاهه رخدادهای استرس­زا زندگی(پیکل، برجیت، پروسوف و اولنهوث، 1971)، مقیاس پاسخ نشخواری(نولنهوکسما و مورو، 1991)و مقیاس ایده پردازی خودکشی بک(1979) گردآوری و با استفاده از همبستگی پیرسون ومدل­سازی معادلات ساختاری تحلیل شد.نتایج نشان داد اثر مستقیم رخدادهای استرس­زا زندگی بر نشخوار فکری (49/0=β، 001/0P<)، اثر مستقیم نشخوار فکری بر ایده پردازی خودکشی (68/0=β، 001/0P<) و اثر مستقیم رخدادهای استرس­زا زندگی بر ایدهپردازی خودکشی (11/0=β، 01/0P<) مثبت معنادار است. همچنین، نتایج نشان داد که نقش واسطه­ای نشخوار فکری در رابطه رخدادهای استرس­زا زندگی با ایده پردازی خودکشی معنادار است (33/0=β، 01/0P<). بر اساس یافته­های پژوهش، می­توان نتیجه گرفت که رخدادهای استرس­زا زندگی و نشخوار فکری به‌عنوان یک متغیر شناختی دو مؤلفه مهم اثرگذار بر ایده پردازی خودکشی در بین نوجوانان است
شماره‌ی مقاله: 10
متن کامل [PDF 449 kb]   (325 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/5/20 | پذیرش: 1400/11/19 | انتشار: 1400/11/19

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به روانشناسی معاصر،دوفصلنامه انجمن روانشناسی ایران می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق