1- گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران
2- گروه روانشناسی، دانشگاه رازی، واحد کرمانشاه، کرمانشاه، ایران ، psychologyscience.2020@gmail.com
چکیده: (1626 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی بازیدرمانی شناختی- رفتاری بر آلکسیتایمیا و کاهش پرخاشگری در دانشآموزان با اختلال فزون کنشی/ بیتوجهی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل تمام دانشآموزان با اختلال فزون کنشی/ بیتوجهی شهر کرمانشاه بودند که از بین آنها نمونهای به حجم 30 نفر به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و بهصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. ابزار این پژوهش شامل پروتکل بازیدرمانی شناختی رفتاری، پرسشنامهی پرخاشگری آیزنک (1975) و پرسشنامهی آلکسیتایمیا تورنتو (1994) بود. برنامهی درمانی به مدت 8 جلسه 30- 45 دقیقهای به صورت دو بار در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. یافتههای تحلیل کوواریانس نشان داد که برنامهی بازیدرمانی شناختی- رفتاری موجب کاهش مشکلات هیجانی، آلکسیتایمیا و پرخاشگری در کودکان مبتلا به اختلال فزون کنشی/ بیتوجهی میشود (001/ 0>P). در نهایت انتایج نشان داد که بازیدرمانی میتواند بهعنوان روشی مناسب در کاهش مشکلات هیجانی و رفتاری کودکان بهکار رود.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/9/29 | ویرایش نهایی: 1402/4/31 | پذیرش: 1401/12/5 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1401/12/5 | انتشار: 1402/5/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول